1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Messuväen "fiilistely" tulee matkanjärjestäjille kalliiksi – suuri osa jää nuolemaan näppejään

Matkamessuja pidetään Kymenlaaksossa turhan kalliina satsauksena höytyihin nähden. Etelä-Kymenlaakson Kaakko135° -matkailuorganisaatio jättää tänä vuonna messut kokonaan väliin. Myös Kouvolassa oma, näyttävä messuosasto vaihdettiin jo viime vuonna suomalaiskaupunkien yhteisosastoon kustannussyistä.

Kaakko 135° -osastolla riitti säpinää jo torstaina. Kuva: Kaakko 135°

Kaakko135° ei ole tänä vuonna mukana matkamessujen näytteilleasettajien joukossa. Etelä-Kymenlaakson matkailuorganisaatiossa koetaan, että isoilla messuilla hukkuu tarjontaan. Messuilta ei ole koettu saatavan rahallista panostusta vastaavaa näkyvyyttä ja hyötyä.

– Päätimme nyt, että kokeilemme näkyykö se jollain lailla, jos emme mene messuille, kertoo Venäjän markkinointipäällikkö Teija Kovanen Kaakko135°-matkailusta.

Samoilla linjoilla on myös Kouvolan seutu. Kehittämisyhtiö Kinno ja noin kymmenkunta matkailuyritystä ovat mukana messuilla, mutta jo vuosi sitten oma, näyttävä Kouvola-osasto vaihdettiin kustannussyistä pienempään infoständiin 11 suomalaiskaupungin yhteisosastolla.

– Ison osaston rakentaminen maksaa aika paljon rahaa. Tämä tulee halvemmaksi ja saamamme näkyvyyden hinta-laatusuhde on sopiva, kertoo Kouvolan matkailupäällikkö Raija Sierman.

Kaakko135°-projektissa matkanjärjestäjänä toimiva kotkalainen matkatoimisto Kymenmatkat on mukana omalla osastollaan. Yritys on pääsääntöisesti osallistunut Matkamessuille koko parikymmenvuotisen historiansa ajan.

– Vaikka se on näytteilleasettajalle kallis kuin mikä. Tuhansia euroja!, toimitusjohtaja Satu Mäntyvaara sanoo.

Kotimaa jää ulkomaiden jalkoihin

Kymenlaakson matkailupäälliköt nostavat esiin, myös sen, miten kotimaisten matkailukohteiden on vaikea kilpailla ulkomaisen tarjonnan kanssa.

– Ulkomaanosastot ovat valtavia ja mahtavia, myös suurin osa kävijöistä kiinnostunut ulkomaanmatkoista, Sierman sanoo.

– Matkamessut eivät ole oikein uudistuneet vuosien varrella. Kotimaan toimijoille ei ole tarjottu "täkyjä", jotka houkuttelisivat osallistumaan, sanoo Kaakko135° matkailupäällikkö Sanna Nikki.

Kymenmatkojen toimitusjohtaja Satu Mäntyvaara puolestaan on huomannut muutoksen kuluttajien käyttäytymisessä.

– Sinne tullaan aika paljon fiilistelemään. Urani alkuvaiheilla tuntui, että oli enemmän tosiostajia, Mäntyvaara sanoo.

Kymenmatkat pitää osastollaan esillä Venäjälle sekä Keski-Eurooppaan suuntautuvia matkojaan sekä kauko- ja häämatkapaketteja. Kaakonkulmaakin pidetään esittein esillä.

Kinnon missio on muistuttaa messuvieraille, että Kouvola on lähellä, vain 130 km Helsingistä. Yrittäjien kautta kerrotaan, mitä Kouvolan seudulla voi tehdä. Mukana ovat muun muassa Tykkimäen huvipuisto, maailmanperintökohde Verla ja Repoveden kansallispuistoalueen yrittäjiä.

Kotkan-Haminan seudulla on päätetty keskittyä tänä vuonna kohdennetumpiin messuihin ja matkailutilaisuuksiin. Matkamessut hyödynnetään tapaamisten, kokousten ja tarjontaan tutustumisen kautta.

Kansainväliset matkamessut järjestetään viikonvaihteessa Helsingissä.