Lama on tipattomuuttakin pahempi riesa ravintolalle

Tipaton tammikuu hiljentää varsinkin baareja, mutta ruokaravintoloissa riittää väkeä. Ravintola-alan kysyntää heikentää eniten lama.

Kotimaa
Kaksi rouvaa lounaspöydässä.
Tipattoman tammikuun aikanakin käydään lounaalla.Minna Rosvall / Yle

Tipattoman tammikuun ja muiden vastaavien kampanjoiden vaikutus näkyy vaihtelevasti ravintoloissa. Varsinkin pelkästään juomiin keskittyvissä paikoissa vaikutus on suurempi kuin ruokaravintoloissa.

Turun keskustan olutravintolassa työskentelevä Tanja Raunio kertoo, että tipattoman tammikuun merkitys kasvaa vuosi vuodelta.

– Ravintola-ala on muutenkin vaikeuksissa. Tipaton tammikuu voi olla piste i:n päälle. Pahin kilpailijamme on kotisohva. Alkoholista nautitaan vain murto-osa ravintoloissa, pohtii Raunio.

Raunion mukaan varsinkin arki-illat ovat hiljaisia. Samaan aikaan pienet ruokaravintolat porskuttavat vahvasti.

Tipaton tammikuu voi olla piste i:n päälle.

Tanja Raunio

– Yritin itse varata suosittuun pieneen ruokaravintolaan lisäpaikkaa pöytäseurueelle. Sieltä kerrottiin, että heillä on kuukauden jono, ihmettelee Raunio.

Ravintoloissa puhutaan paljon alkoholinkäytön vähentämiseen liittyvistä kampanjoista. Raunio kertoo, että jotkut asiakkaat jopa paheksuvat toisten juomista. Monet ravintolat ovat lisänneet alkoholittomien juomien valikoimaa.

Lama näkyy ruokaravintoloissa

Turku on tunnettu hyvistä ruokaravintoloistaan, joita on perustettu viime vuosien aikana lisääntyvällä tahdilla keskustaan ja varsinkin Aurajoen rannoille. Ravintola-alan yrittäjän Janne Juvosen mielestä yleisellä taloustilanteella on vielä suurempi vaikutus kulutukseen kuin tipattomuuskampanjoilla.

– Viimeisen vuoden aikana ravintoloiden myynnit ovat kautta linjan vähän pudonneet. Hyvähän se on, että ihmiset elävät terveellisesti eivätkä käytä alkoholia, mutta ei se meidän myyntiä ainakaan nosta.

Meillä on ollut yllättäviä miesporukoita, jotka tilaavatkin alkoholittomia juomia enemmän, jopa lauantai-iltaisin.

Janne Juvonen

Juvonen on nähnyt kampanjan voiman jo ravintolakäyttäytymisessä.

– Meillä on ollut yllättäviä miesporukoita, jotka tilaavatkin alkoholittomia juomia enemmän, jopa lauantai-iltaisin, kertoo Juvonen.

Yrittäjä kertoo, että alkoholin myynti on vähentynyt ravintoloissa muutenkin vuosi vuodelta, mutta heidän ravintoloissaan ruoka on ratkaisevassa roolissa.

Enää ei juoda ja syödä pitkän kaavan mukaan

Turun suosituimmat ruokaravintolat ovat sijoittuneet melko lähelle toisiaan. Uusi yrittäjä on tulossa samalle suunnalle - Vähätorille. Ravintola-alan yrittäjä Tero Sintonen suhtautuu kilpailutilanteeseen rauhallisesti. Hänen yhtiönsä ravintoloissa jopa tammikuu on sujunut hyvin. Tipaton tammikuu ei ole vielä karkottanut asiakkaita.

Laman vaikutuksen on Sintonenkin huomannut.

– Kyllä se jonkin verran vaikuttaa, mutta sen seuraukset eivät ole niin dramaattiset kuin ajateltiin. Olemme suhteellisen hyvin saaneet pidettyä asiakaskuntamme.

Asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut.

– Sanotaan, että ei enää niin pitkän kaavan mukaan syödä eikä juodakaan, pohtii Sintonen.

Kilpailu asiakkaista käy kovana

Yrittäjä myöntää, että kilpailutilanne on kova.

– Lisää ravintoloita on tullut viime vuoden aikana kymmenkunta. Asukaslukuun nähden Turussa on hyvä tarjonta.

Käytännössä kaksi suurta ravintolarypästä hallitsee Turun keskustaa. Niillä on yhteensä noin 600 asiakaspaikkaa. Sintonen toivoo, että kaikille riittää asiakkaita.

Alueen uuden yrittäjänkin hän toivottaa tervetulleeksi.

– Se kertoo siitä, että ihmiset liikkuvat enemmän tällä suunnalla. Ei uudesta yrittäjästä meille ole haittaa, vaan hyötyäkin, uskoo Sintonen.

Yrittäjä Juvonenkin toivottaa uuden yrittäjän tervetulleeksi alueelle.

– Ihmisten vapaa-aika ja palvelujen kysyntä lisääntyvät. Pitkässä juoksussa ravintoloissa käynti kuitenkin kasvaa. Onhan täältä isoja toimijoita lähtenyt, uusia tulee ja vanhoja menee. Hiljaisiakin iltoja viikkoon mahtuu, mutta kyllä meillä menee pääsääntöisesti ihan mukavasti, kertoo Juvonen.