1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. musiikki

Klubikulttuuri raivaa tietä tasa-arvoisemmalle maailmalle – "Jengi tanssii nuoruudelle, huolettomuudelle ja seksille"

DJ miksaa levyjä, mutta ennen kaikkea DJ miksaa yleisöä. Klubikulttuuri on muuttunut 1970-luvun diskojen jälkeen. Nykyään DJ:t ovat artisteja, osa jopa supertähtiä.

Kuva: Mika Kanerva / Yle

DJ-kulttuuri alkaa luolamiesten ajoilta. Heimo kokoontui illalla nuotion ääreen. Shamaani paukutti rumpuaan ja kaikki nousivat tanssimaan.

– Sama meno jatkuu yhä: jengi tanssii nuoruudelle, huolettomuudelle ja seksille, kertoo DJ-kulttuurin hyvin tunteva toimittaja Tapani Ripatti, eli Tri Patti Ylen Ocsid-ohjelmasta

Amerikkalaiset radion disc jockeyt ottivat paikkansa mikrofonin ääressä kideradion myötä heti 1920-luvulla. 1950- ja 1960-luvuilla suuret nimet kuten Hunter Hancock viihdyttivät nuorisoa radion ääressä, Ripatti sanoo.

DJ-kulttuuri levisi ympäri planeettaa toisen maailmansodan pyörteissä, kun amerikkalaiset sotilaat liikkuivat ympäriinsä ja heillä oli mukana omia levyjään. Tällöin 1940- ja 1950-luvuilla perustettiin myös ensimmäiset diskoteekit. 

Sen ajan klubeilla soitettu musiikki miellettiin mustien musiikiksi, joten natsipuolue riensi kieltämään diskot Saksassa ja miehitetyssä Ranskassa.

– Järjestettiin siis salaisia klubeja kellareissa ja varastoissa, kertoo Tapani Ripatti.

Klubikulttuuri kauhistutti vanhoillisia

Ensimmäinen diskoklubi New Yorkiin avattiin vuonna 1960. Kunnon sysäys DJ-kulttuurille Isossa Omenassa oli Peppermint Lounge, jossa Marilyn Monroe ja muut julkkikset kävivät tanssimassa.

Alkujaan useat klubit olivat homopaikkoja, joten leviävä klubikulttuuri oli kauhistus Amerikan vanhoillisille.

Järjestettiin siis salaisia klubeja kellareissa ja varastoissa.

Tapani Ripatti

– DJ-kulttuuria alusta lähtien leimannut suvaitsevaisuus näkyy klubeilla edelleen, toteaa lahtelainen DJ Bates, eli Tomi Putto, joka kuvailee itseään elektronisen musiikin monitoimimieheksi.

Dj-keikkojen lisäksi hän tekee musiikkia ja tuottaa tapahtumia.

Diskotanssi syntyi Chubby Checkerin Twist-biisin innoittamana. Twist oli ensimmäinen tanssi, jota sai tanssia yksin: se vapautti tanssijat toisistaan ja askelkuvioista.

Diskot rantautuivat Suomeen 1960-luvun puolivälissä. Helsingissä oli muun muassa Botta, Natsa ja TF. Turussa Iskeri sekä Kåren ja Lahdessa Torvi, Rautakamari sekä legendaarinen Nuutti.

Luokkaerot katosivat tanssilattialla

Diskot tekivät nuorisosta entistä tasa-arvoisemman, kertoo filosofian tohtori Liisa Avelin, joka on väitellyt 1960- ja 1970-lukujen suomalaisesta diskokulttuurista.

DJ-kulttuuria alusta lähtien leimannut suvaitsevaisuus näkyy klubeilla edelleen.

DJ Bates

– Jos oli luokkaeroja paikkakunnalla, ne hämärtyivät diskossa. Ei ajateltu, kenen poika tai tyttö vieressä tanssi. Pääasia oli, että kaikilla on hauskaa, kertoo tohtori Liisa Avelin. 

Klubille pääsi sisälle muutamalla markalla, kun aiemmin oli joutunut pulittamaan paljon enemmän rokkikonserteista. Ennen 1980-luvun pintapaikkoja diskoissa tanssittiin farkuissa ja joskus jopa kumisaappaat jalassa.

DJ käänsi katseen yleisöön

Ennen yleisö oli katsonut lavalla keekoilevaa rokkitähteä, mutta tiskijukkakulttuurin myötä yleisöstä tuli katseen kohde. Hyvä DJ oli iso osa paikan vetovoimaa.

Jos oli luokkaeroja paikkakunnalla, ne hämärtyivät diskossa. Ei ajateltu, kenen poika tai tyttö vieressä tanssi.

Liisa Avelin

– Tiskijukan roolia on verrattu orkesterin ja kapellimestarin tai papin ja seurakunnan väliseen vuorovaikutukseen. Tiskijukka oli suuri idoli, kertoo filosofian tohtori Liisa Avelin.

DJ:t alkoivat miksata itse 1970-luvulla. Taitava DJ on artisti, joka elää yleisön mukana ja välittää joukon fiilikset musiikilla.

– Keikalla täytyy kokoajan olla tuntosarvet ojossa ja vaihtaa biisiä sen mukaan, millaiset vibat yleisöstä kantautuu, pohtii DJ Bates.    

– DJ miksaa levyjä, mutta ennen kaikkea DJ miksaa yleisöä, summaa Tapani Ripatti.

Kotimaista diskotyyliä vuodelta 1971. Kuva: Yle

DJ:t loivat europopin tai eurobeatin, housen ja teknon 1980- ja 1990-lukujen taitteessa. Konemusiikki syntyi varastoissa, eli warehouseissa.

– Chicagolainen house ei alun perin ollut musiikkityyli vaan tiettyjen biisien kautta tiedettiin, minkä klubin musiikki soi. Tekno syntyi Detroitissa ja DJ oli myös tässä selkeästi jo muusikko, artisti, kertoo Tapani Ripatti.

Vuonna 2015 on muodikasta olla DJ

Teknologian kehittyminen on mahdollistanut maailmanhittien tuottamisen yksin kotona. Yksi kilometripylväs muuttuvassa DJ-kulttuurissa on suomalaisen Daruden Sandstorm, joka julkaistiin netissä ilmaisella alustalla.

Youtube oli suuri murros, joka mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi periaatteessa koska tahansa miksata planeetan suurimman hitin.

DJ Bates

– Youtube oli suuri murros, joka mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi periaatteessa koska tahansa miksata planeetan suurimman hitin, sanoo dj Bates. 

Niin sanotut underground-bileet, eli luvattomat tapahtumat, ovat vastaisku sille, että DJ-kulttuuri on kaupallistunut. Teknologia lyö kättä luonnon kanssa isoissa metsäbileissä, joissa kymmenet ihmiset tanssivat koko yön.

DJ Bates toteaa, että kun jostain jutusta tulee tosi iso, niin kuin nyt elektronisen musiikin kentästä, se alkaa pirstaloitua ja näin syntyvät ne uudet jutut.

– Nykyään on muotia olla DJ ja se synnyttää paljon "foolaa". Oikea DJ on aito, summaa DJ Bates.

Yle Radio Suomi: Ajantasan Torstaiseura käsittelee diskokulttuuria 15.1.2015 klo 14.30–15.00.