Koe uusi yle.fi

Läskipyörä ei liukastele – fatbike rullaa äärioloissakin – video

Paksurenkaisen fatbike-pyörän suosio on kasvussa. Alun perin Alaskan lumioloihin kehitetty menopeli sopii varsinkin lumeen, mutaan ja hiekkaan. Näin se on omiaan myös Suomen kelirikkoiseen talveen.

ilmiöt
Turkulainen Anssi Koskinen polkee lumessa fatbike-pyörällä.
Turkulainen Anssi Koskinen hommasi itselleen läskipyörän, sillä hän haluaa polkea töihin kelistä huolimatta. Työmatka kuitenkin venyy usein houkuttelevien sivupolkujen takia.

Fiksipyörät tekivät läpimurron viimeistään viime vuoden aikana myös Turun katukuvaan. Kapearenkaisilla muotipyörillä ei kuitenkaan kovin moni uskalla enää polkea talven pahimmilla pääkallokeleillä.

Turkulainen Anssi Koskinen haluaa pyöräillä töihin myös talvella, joten hän hommasi itselleen paksurenkaisen fatbiken. Muhkeilla pyörillä varustetulla pyörällä voi kiertää ajoteiden liukkaimmat paikat, sillä se kulkee sujuvasti vaikka vähän lumisemmassakin maastossa.

– Lumeen se on alun perin keksitty ja myöhemmin fatbikella on lähdetty suolle tai hiekalle. Metsässä ja oudoissa olosuhteissa pyörä on parhaimmillaan. Tavalliset ylläpidetyt ajotiet ovat yleensä vaarallisimpia, Koskinen kertoo.

Läskipyöräksikin kutsutun menopelin hyvän pidon salaisuus on leveissä renkaissa. Ne toimivat esimerkiksi talvikeleillä lumikenkien tavoin.

– Sanotaan, että polkijan uskallus loppuu yleensä nopeammin kuin pito renkaista, Koskinen sanoo.

Työmatkalainen ajautuu usein sivupoluille

Ensivaikutelma läskipyörästä on raskas. Alaskan lumioloihin kehitetyn fatbiken renkaat ovat normaaliin polkupyörään verrattuna moninkertaisesti paksummat. Anssi Koskisen mukaan pyörä kulkee kuitenkin yllättävän kevyin ponnisteluin.

Sanotaan, että polkijan uskallus loppuu yleensä nopeammin kuin pito renkaista.

Anssi Koskinen

– Matalilla renkaanpaineilla polkeminen on ehkä vähän raskaampaa kuin normaalilla pyörällä. Kaikki ovat kuitenkin kokeilun jälkeen todenneet, että ei se polkeminen ollutkaan raskasta.

– Renkaiden pumppaamiseenkaan ei mene muutamaa minuuttia kauempaa. Näillä pyörillä ajellaan kuitenkin aika pienillä renkaanpaineilla., Koskinen sanoo.

Koskinen myöntää, että viiden kilometrin mittaiseen työmatkaan kuluu joskus enemmän aikaa fatbikella kuin tavallisella polkupyörällä. Se ei kuitenkaan johdu siitä, että meno olisi liian raskasta.

– Välillä työmatka kestää kauemmin, mutta yritän ajaa suoraan. Erilaisia polkuja tulee kuitenkin vilkuiltua, että jos jostain pääsisi kiertotietä, hän naurahtaa.

Vapaa-ajallaan Koskinen polkee mieluiten muun muassa Pääskyvuoren metsissä.

– Turun Paavonpolut ovat sellaisia, joita muidenkin pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kannattaa tsekkailla. Polut kulkevat kivasti metsissä ja niiden varrella on riittävät opasteet.

Fatbiken suosio on kasvussa

Pyöräliike Foxcompissa työskentelevä Tommi Ruohola kertoo, että fatbike-pyörien suosio on ollut kasvussa viimeisen parin vuoden aikana.

Ehkä se hinta on kuitenkin sellainen, että pyörää ei hommata ihan vain sen muodin takia. Itselleni hauskuus on se tämän pyörän juttu.

Anssi Koskinen

Turussa sijaitseva liike myy paksurenkaisia menopelejä muutamia kymmeniä vuodessa. Pyörien hinnat vaihtelevat 1 000 eurosta aina 6 000 euroon.

– Markkinoille on ilmestynyt paljon uusia malleja. Kuitenkin normaalien maasto- ja maantiepyörien ostajia on edelleen paljon enemmän.

AD:na eli art directorina työskentelvä Anssi Koskinen uskoo, että fatbike on nousemassa muotipyörän asemaan fiksipyörien rinnalle.

– Ehkä se hinta on kuitenkin sellainen, että pyörää ei hommata ihan vain sen muodin takia. Itselleni hauskuus on se tämän pyörän juttu, Koskinen toteaa.