Ametistikaivoksella luvassa vähintään 500 vuoden tulevaisuus

Turistien yksi suosikkikohde Luostolla, Lampivaaran ametistikaivos tarjoaa kaivettavaa vielä pojanpojanpojan pojanpojalle ja siitäkin eteenpäin. Näin lupaa kaivoksen toimitusjohtaja Timo Seppälä. Maaperää on tutkittu 100 metrin syvyyteen, eikä korukivestä näytä tulevan loppua nykyisen kaivoksen puitteissa

Kotimaa
Luoston ametistikaivoksesta löytyy parhaimillaan upeita kiteitä
Luoston ametistikaivoksesta löytyy parhaimillaan upeita kiteitäUula Kuvaja / Yle

Kaivosyhtiö Arctic Ametisti oy:n toimitusjohtaja kuvailee parikymmentä vuotta turistikohteena toiminutta kaivosta makein sanoin.

– Tämä tunturi on ihan niin kuin täytekakku. Siellä on kerros kvartsiittia, kerros ametistia, uusi kerros kvartsiittia ja uusi kerros ametistia. Ihan niin kuin täytekakussa on kerroksittain kakkua ja hilloa.

– Tutkimusreikiä on kairattu noin sataan metriin asti ja niiden mukaan tämä jatkuu syvälle saakka, kaivosyhtiön toimitusjohtaja Timo Seppälä sanoo.

– Se miten me on tämä arvioitu, niin me lupaamme että kyllä täällä nyt ainakin 500 vuotta vähintään ollaan, mahdollisesti seuraavaan jääkauteen asti, joka tulee 10 000 vuoden kuluttua.

Toimintamalli takaa pitkän iän

Maailmalla on paljon muitakin ametistikaivoksia ja korukiveä on markkinoilla paljon. Jalokiviluokan ametisteja löytyy vain hyvin harvasta paikasta, eikä Sodankylä kaivokseltakaan löydy jalokiven tiukkoja kriteerejä täyttäviä kiteitä kuin hyvin harvoin.

Sen sijaan kauniita kiteitä, joissa väri ja läpinäkyvyys ei ole jalokiviluokkaa, on Lampivaarassa runsaasti. Jos kiveä olisi myyty maailmalle raaka-aineena, siitä olisi todennäköisesti saanut lähinnä bulkkihinnan ja esiintymä olisi kaivettu nopeasti tyhjäksi.

1994 laadittiin strategia, että raaka-ainetuotannon sijaan kehitetään ametistin ympärille tuotteita ja palveluita

Timo Seppälä

Hyvän tuoton ja turvatun tulevaisuuden takaa tarkkaan harkittu konsepti.

Arvokasta materiaalia ei haluttu alun perinkään hyödyntää teollisesti, vaan nimenomaan turistikohteena ja toisaalta oman korutuotannon kautta.

– Vuonna 1994 tälle yhtiölle laadittiin strategia, jonka mukaan haluttiin raaka-ainetuotannon sijaan kehittää ametistin ympärille tuotteita ja palveluita. Eli haluttiin sieltä arvoketjun alimmalta portaalta nousta ylemmäs. Ja sen strategian mukaan on toimittu jo 20 vuotta, Arctic Ametisti oy:n toimitusjohtaja Timo Seppälä sanoo.

Vetää väkeä Kaukoidästä saakka

Toimintamalli on osoittautunut onnistuneeksi. Luoston ametistikaivos – ainoa toimiva ametistikaivos Euroopassa – on jo useamman matkanjärjestäjän myyntikohteena ja kelkkasafareiden suosittu käyntikohde.

Vuotuisessa kävijämäärässä on ohitettu 20 000 rajapyykki. Jo yli puolet kävijöistä on ulkomaalaisia ja määrä on kasvussa. Uutena asiakaskuntana ovat kiinalaiset, joita on käynyt isoinakin ryhminä.

Luoston ametistikaivos on maailmanlaajuisesti katsottuna harvinaislaatuinen paikka, korukivikaivos johon vieraat suorastaan toivotetaan tervetulleiksi. Ja se herättää kiinnostusta.

– Voi olla että internetin käytön myötä tieto meistä vähitellen leviää ympäri maailmaa. On useita matkailijoita, jotka ovat kertoneet, että periaatteessa ainoa syy tulla Suomeen ja Lappiin on se, että pääsee vierailemaan täällä ametistikaivoksella, toimitusjohtaja Seppälä sanoo.

Iso investointi tulevaisuuteen – jo kolmas Ametistipendolino

Turistimäärien kasvun myötä Luostolla jouduttiin viime talvena hankalaan tilanteeseen. Kävijöitä olisi kaivokselle ollut tulossa enemmän kuin pystyttiin kuljettamaan.

Viime talvena tänne olisi tullut enemmän kansainvälisiä ryhmiä, mutta kuljetuskapasiteetti loppui kesken.

Timo Seppälä

Parkkipaikalta on matkaa kohteeseen reilu 2,5 kilometriä, eikä aurattua tietä ole. Turisteja on ollut kuljettamassa kaksi latutampparin pohjalta tehtyä lumikulkuneuvoa, mutta kapasiteetti loppui yllättäen kesken.

Niinpä isolla 150 000 euron investoinnilla hankittiin näille lumille kolmas Ametistipendolino.

– Tämä oli hyvin perusteltu investointi. Viime talvena tänne olisi tullut enemmän kansainvälisiä ryhmiä, mutta me ei saatu niitä tänne kun ei pystytty niitä kuljettamaan, kuljetuskapasiteetti loppui kesken, Arctic Ametisti oy:n toimitusjohtaja Timo Seppälä sanoo.

– Ja toinen syy oli se, että me haluttiin pystyä tuomaan Luostolta aivan keskustasta asti sellaisia matkailijoita, joilla ei ole autoa ja jotka eivät pääse tuohon Ukko-Luoston parkkipaikalle, josta meillä aikaisemmin pelkästään oli kuljetus.