Laukaan maneesiturma: kunnan rakennusvalvonnan toimet syyteharkintaan

Sisä-Suomen poliisilaitos on saanut valmiiksi kahden vuoden takaisen Laukaan maneesiturman esitutkinnan. Hallin rakenteiden suunnitteluvirhe ei johda syyteharkintaan, mutta kunnan rakennusvalvonnan toimet johtavat, koska riskirakenteen uhkailmoitusta ei välitetty ratsastuskoulun yrittäjälle.

Kotimaa
Laukaassa romahtanut ratsastuskoulun maneesi.
Matti Myller / Yle

Sisä-Suomen poliisilaitoksen esitutkinta johtaa Laukaan kunnan rakennusvalvonnan osalta syyteharkintaan. Esitutkinnassa on käynyt ilmi, että Laukaan maneesirakennuksen kaltaisten Isola-nimellä toimitettujen hallien vaarallisuus oli ollut viranomaisten tiedossa jo vuonna 2010.

VTT:n mielestä kaikki vastaavanlaiset hallit tulisi purkaa välittömästi.

Poliisin esitutkintapöytäkirja

Onnettomuustutkintakeskus oli antanut Liedossa tapahtuneen samanlaisen rakennuksen sortumisen jälkeen rakenteiden turvallisuuspuutteita koskevan uhkailmoituksen. Se välittyi kunnan rakennusvalvontaan, mutta ei Laukaan ratsastuskoulun yrittäjälle.

Ratsastuskäytössä ollut, vuonna 1995 valmistunut maneesirakennus sortui ratsastustunnin aikana helmikuun puolivälissä 2013. Onnettomuudessa kuoli yksi ihminen ja neljä vammautui.

VTT:n mielestä suunnittelussa vakavin virhe

Onnettomuustutkintakeskus havaitsi vakavia epäkohtia ja virheitä sekä maneesin suunnittelussa, konepajatoteutuksessa että rakentamisprosessissa.

VTT:n poliisille tekemän arvion mukaan selvin epäkohta oli liitosten suunnittelussa. VTT:n mielestä kaikkien vastaavanlaisten hallien tulisi olla käyttökiellossa, ja ne tulisi purkaa välittömästi. Myös poliisi asettui purkamisen kannalle.

Halleja on vielä muutama jäljellä, ainakin Pöytyällä ja Östersundomissa, ja niiden kohtalosta päättää ympäristöministeriö.

Hallien suunnittelusta vastannut ihminen on kuollut, joten hänen osaltaan esitutkinta on päätetty. Suunnitteluun mahdoillisesti osallistuneiden muiden ihmisten osalta esitutkintaa on syyttäjän päätöksellä rajoitettu, koska näyttöä osallisuudesta olisi vaikea saada.

Myös konepajavalmistajan osalta esitutkintaa rajoitettiin, koska VTT:n arvion mukaan rakenteen sortuminen olisi voinut johtua myös kehän konepajavalmistuksesta, mutta todennäköisesti vasta onnettomuustilannetta suuremmilla lumikuormilla. Onnettomuuden aikaan maastossa mitattu lumikuorma oli 60–130 kiloa neliötä kohden.

VTT havaitsi virheitä myös pystytyksessä, mutta niitä pidettiin pienenä verrattuna suunnittelussa ja valmistuksessa ilmenneisiin
epäkohtiin.

Klo 14:16 lisätty VTT:n arvioita.