Ikivanhoista lentokoneosista kootaan purjekonetta Kurikassa

Kurikkalaisilla eläkeläismiehillä on kohtuullisen kova urakka. Mäki-Kiskon Jussin liiterin yläkerrasta löytyneet, 80 vuotta vanhat lentokoneen osat on kaivettu esille ja joku kaunis päivä niistä aiotaan saada kokoon hinattava liidokki eli purjelentokone. Ensimmäisen kerran samainen kone rakennettiin Kurikassa 1930-luvulla ja sillä päästiin ilmaankin - melkein.

ilmiöt
Liitokoneen entisöijät sovittavat koneen peräsintä.
Liitokoneen entisöijät sovittavat koneen peräsintä.Olli Koski / Yle

Kurikka on jättänyt jo 1930-luvulla merkkinsä suomalaiseen ilmailuhistoriaan. Nuori Arvo Mäki-Kisko sekä joukko muita miehiä ja osin poikiakin saivat vuonna 1935 valmiiksi liidokin, jolla miehet pyrkivät ilmaankin.

– Sillä on yritetty koelentää talvella. Isä oli raivannut koelentoa varten loivaa rinnetta jokirannassa Kiskonniemessä. Metsääkin oli hakattu alta pois. Kaikkein köykäisin mies laitettiin ohjaamoon ja sitten kone oli vedetty hevosella jäälle, Jussi Mäki-Kisko kertaa kuulemaansa.

Mauno Korhonen liittää liitokoneen osia puristimella.
Mauno Korhonen liittää liitokoneen osia puristimella.Olli Koski / Yle

– Ei ne saaneet hevosella tarpeeksi vauhtia, mutta laillansa ne oli muutamiksi kymmeniksi metreiksi päässeet ilmaan. Sitten se tuli sieltä alas ja siipikin meni rikki.

"Isävaaria pisti vihaksi"

Jussi Mäki-Kisko on myöhemmin kuullut, että isää harmitti.

– Isävaaria pisti vihaksi. Se jätti alas tulleen koneen jäälle pitkälle kevääseen saakka, kunnes naapuri havahtui siihen, että jäät vievät pian koneen mennessään.

– Siitä lähtien se on ollut tuolla meidän liiterin kokilla. Olen sen siellä nähnyt, mutta en ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Ajattelin sitä vain romuna, Jussi Mäki-Kisko selittää.

Joka perjantai

Lentokonehistoriasta kiinnostunut Matti Peurala innosti kurikkalaismiehet tavoitteelliseen työhön. Miehet ovat lokakuun loppupuolelta saakka kokoontuneet perjantaisin muutamaksi tunniksi rakennuspuuhiin.

– Etusuksi löydettiin eilen. Purimme siitä vanhat pellit pois ja laitetaan uudet tilalle, mutta kiinnityksessä käytetään niin paljon vanhaa kuin vain voidaan. Pulttien kierteet saadaan kyllä toimiviksi, tuumaa Vesa Hautaluoma.

Pääosa vanhaa, neljäsosa uutta

Mauno Korhonen puolestaan kertoo, että koneen rakennusmateriaalista neljäsosa on uutta, pääosa vanhan koneen peruja.

– Siivistä rimat on uusittu. Vanhat vanerista tehdyt olivat pökkiintyneet. Kangas kiinnitetään siipiin lakalla. Lakka imeytyy uuteen puuhun paremmin kuin vanhaan pökkiintyneeseen vaneriin, Mauno Korhonen tietää.

Vanhan liitokoneen kunnostettuja osia.
Vanhan liitokoneen kunnostettuja osia. Olli Koski / Yle

Koneen osista puuttuu vielä siipikangas. Lentokonealan yrittäjä Pekka Karhumäki on käynyt Kurikassa katsomassa miesten aikeita ja aikoo pengastaa varastojaan löytääkseen kurikkalaisille sopivaa siipikangasta.

– Laitamme asioita kaiken aikaa paperille, ei me tätä muuten muisteta. Myös valokuvia on otettu jälkipolville projektin vaiheista, Mauno Korhonen kertoo.

Ei ilmaan vaan näytille

Kun purjekone aikanaan valmistuu, sen rakentajilla on sille selvät suunnitelmat: ilmaan ei haikailla, mutta näytille kone tuodaan.

– Toivottavasti Kurikan kaupunki löytää koneelle paikan, missä se olisi matkailijoiden nähtävissä, Mauno Korhonen suunnittelee.

Liitokoneen siivet ilman kangasta.
Liitokoneen siivet ilman kangasta.Olli Koski / Yle