Moottoritie on liian kuuma – kaupungin pääkatu on nelostie

Nelostien kapasiteetti ei Oulun kohdalla enää riitä. Seuraavalta hallitukselta odotetaan päätöksiä asian korjaamiseksi.

liikenne
Liikenne ruuhkautuu nelostiellä Oulussa
Nelostie on Oulussa paikallisliikenteen palveluksessa. Se on käytännössä Oulun pääkatu, vähän niin kuin Mannerheimintie on Helsingissä.Antti Pylväs Yle

Pohjantieksikin kutsuttu nelostie on Oulun kohdalla Suomen kaikkein vilkkaimmin liikennöityjä teitä.

Oulua halkovalla moottoritiellä on normaalin moottoritieliikenteen lisäksi paljon myös paikallisliikennettä.

Nelostiellä ajetaan Oulussa paljon kahden rampin väliä. Käytännössä nelostie on Oulun pääkatu, vähän kuin Mannerheimintie Helsingissä.

Parhaimmillaan tai oikeastaan pahimmillaan Oulujoen ylittää moottoritiellä 60 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ongelmia syntyy varsinkin talvikelillä ja ne keskittyvät Kaakkurin-Oulunsalon ja Iskon liittymien väliin.

Vertailun vuoksi Suomen vilkasliikenteisin tie on Kehä 1 Pakilan kohdalla Helsingissä missä kuormitus on noin 90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Onnettomuudet ovat lisääntyneet

Onnettomuudet ja vaaratilanteet näyttävät viime vuosina lisääntyneen varsinkin aamuisin ja iltapäivisin kun nelostiellä on paljon työmatkalaisia.

– Tämähän on poikkeuksellisesti moottoritieluokituksessa oleva erittäin paljon taajamaliikenteeseen käytettävä tie. Nelostie kuormittuu aamupäivisin ja iltapäivisin erittäin voimakkaasti normaalin moottoritieliikenteen lisäksi työmatkaliikenteestä, kiteyttää Oulun poliisilaitoksen liikennesektorin johtaja, ylikomisario Marko Törmänen.

Samalla kun liikennemäärät ja onnettomuusriski ovat nelostiellä Oulun kohdalla kasvaneet, moottoritien nopeusrajoitukset ovat tuleet alaspäin. Pahimmillaan todelliset nopeudet laskevat ruuhkien aikaan vain 30-40 kilometriä tunnissa.

Kaksi kaistaa ei riitä. Sekä sisääntulo- että ulosajorampit ovat liian lyhyitä ja liian ahtaita. Ja siksi turvattomia.

Oulun ja Kemin väli kuntoon 150 miljoonalla eurolla

Nelostien kokonaiskorjaustarve on miljardin luokkaa, mutta Oulun ja Kemin väli saadaan kuntoon 150 miljoonalla eurolla.

– Uuden eduskunnan, uuden hallituksen pitää tehdä kansallinen periaatepäätös, että nelostie pistetään TEN (Trans-European Networks) -kuntoon, mihin Suomi on sitoutunut. Kiireellisimmät hankkeet pitäisi aloittaa seuraavalla hallituskaudella, linjaa ylijohtaja Matti Räinä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Kolme kaistaa suuntaansa sekä nykyistä pidemmät ja loivemmat rampit toisivat paitsi turvallisuutta myös lisää nopeutta nelostien liikenteeseen.

Järjen käyttö ei tietystikään ole kiellettyä investointeja odotetellessa. Moni käyttää jos nyt vaihtoehtoisia "hitaampia" reittejä tai ajoittaa työmatkansa pahimman ruuhka-ajan ulkopuolelle.