1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Ajat oikealla puolella tietä Napoleonin takia

Oikeakätisyys ja miekan käyttäminen vaikuttivat siihen, että aatelistolla oli tapana ratsastaa tien vasemmalla puolella. Vallankumous muutti kuitenkin asetelmaa maissa, joissa Napoleonin armeija valloitti maita.

liikenne
Valtatie 5 halkoo talvisen auringonlaskumaiseman.
Toimittaja Harri Nousiainen ja professori Reijo Heikkinen ruotivat nettisarjassaan kaikkea sitä tietoa mitä ihmisillä kulkee mukanaan, mutta jonka alkuperää ei tule mietittyä.

Manner-Euroopassa aatelistolla oli tapana kulkea hevosella tien vasenta puolta.

– Aatelisto ratsasti tien vasenta reunaa. Tiet olivat aika kapeita, ja silloin oli maantierosvoja. Sen takia aatelit ratsastivat tien vasenta puolta, että he saattoivat tarvittaessa vetää miekan tupesta ja puolustaa sillä, siihen jäi liikkumatilaa. Jos he olisivat ratsastaneet tien oikealla puolella, niin he olisivat huitoneet pusikkoja siinä ympärillä, kertoo professori Reijo Heikkinen.

Tavallisen rahvaan kuului liikkua kuitenkin tien oikealla puolella. Ranskan suuri vallankumous vuonna 1789 muutti kuitenkin liikennekulttuuriin.

– Sillä oli erittäin merkittävä vaikutus siihen, että Manner-Euroopassa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Jokainen, joka tuolloin matkusti tien vasenta puolta, oli tasavallan vihollinen, ja sieti joutua giljotiiniin. Sen takia aatelisetkin siirtyivät käyttämään tien oikeata puolta. Tämä yleistyi Napoleonin sotien aikana, kun Napoleon valloitti lähes kaikki Keski-Euroopan maat. Oikeanpuoleinen liikenne yleistyi sitten Napoleonin armeijan seurauksena, sano Heikkinen.

Maat, joihin vallankumous ei levinnyt, säilyttivät vasemmanpuoleisen liikenteen.

– Kuten esimerkiksi Iso-Britannia, Iso-Britannian alusmaissa on edelleenkin vasemmanpuoleinen liikenne. Japanissa vasemmanpuoleinen liikenne saattaa johtua siitä, että samurait ratsastivat vasenta puolta. Samurait muodostivat erittäin merkittävän aatelisluokan, sotilassäädyn. He olivat varanneet vasemman puolen itselleen.

Jokainen, joka tuolloin matkusti tien vasenta puolta, oli tasavallan vihollinen, ja sieti joutua giljotiiniin.

Reijo Heikkinen

Pohjoismaiden erikoisuus liikenteessä on Ruotsi, jossa vasemmanpuoleinen liikenne oli voimassa vuoteen 1967 saakka. H-päivä eli dagen H eli dagen höger muutti kaiken yhdessä yössä.

– Se oli aika suuri muutos Ruotsissa. Ruotsin siirtymiseen oikeanpuoleiseen liikenteeseen varmaan vaikutti se, että Ruotsissa oli kaksi merkittävää autovalmistajaa, Saab ja Volvo. Näille tehtaille tuli halvemmaksi valmistaa autoja, jotka liikennöivät oikeaa puolta.

Toimittaja Harri Nousiainen ja professori Reijo Heikkinen ovat tehneet aiemmin monta radiosarjaa, yli 200 jaksoa, Yle Kainuun lähetyksiin muun muassa Kainuun historiasta, kainuulaisista merkkihenkilöistä ja patsaista. Nyt monumenttimiehet käsittelevät sarjassaan mukanamme kulkevia asioita. Vastasyntyneilläkin on menneisyyden reppu, mutta aikuisikään ehtineillä se on jo todella iso.

Lue seuraavaksi