1. yle.fi
  2. Uutiset

Toistasataa mittarissa pimeisiin mutkiin - Rallin F-cupissa ei nuotteja huudella

Rallin F-cup sarja käynnistyy viikonloppuna Heinolassa. Suositussa sarjassa alla on satoja hevosvoimia mutta ei kartturia saati ennakkotietoja erikoiskokeista. Ei ihme, että välillä rytisee.

hevosvoima
Jere Rekola ralliauto
Juha-Petri Koponen / Yle

Jere Rekola ohjastaa miehekkäästi murisevan ”pikku-Mersun” eli 190-mallisarjan Merzedes-Benzinsä korjaamon nosturille. Lahtelaisen menopeli alkaa olla valmis F-cupin tämän vuoden ensimmäiseen osakilpailuun, mutta testeissä kävi ilmi, että auton kääntyvyys ei ollut paras mahdollinen.

– Auto aliohjaa eli puskee mutkissa, joten säädetään vähän ohjauskulmia.

Rallin F-cupissa ajetaan autoilla, joiden valmistus on loppunut, ja joiden moottorin pitää olla vapaasti hengittävä, eli turboja ei suvaita. Muutoin autojen virittely on varsin vapaata.

– Siviiautoa tässä on enää oikeastaan vain ulkokuori, kaikki muu on muokattu. Kone on juuri uusittu, siitä löytyy noin 300 hevosvoimaa, Rekola esittelee kumppaniaan.

Kun hevosvoimia on runsaasti, vauhtia on luvassa. Koska kartturia ei ole, ei ole myöskään nuotteja, joihin turvata. Lopputuloksen ratkaisee vain ja ainoastaan kuskin ja auton kyvyt.

– Erikoiskokeisiin ei pääse tutustumaan etukäteen ja mutkiin mennään ”pimeässä.” Ei ihme, että välillä ryskyy kun vauhdit nousevat korkeiksi.

Ulosajo pelästytti mutta matka jatkuu

Pari vuotta sitten laji näytti Jerelle vaarallisuutensa. Auto ajautui harjoituksissa ulos noin 200 kilometrin tuntivauhdissa ja auto koki kovia. Mies sekä kyydissä ollut kartturi kuitenkin selvisivät vammoitta.

– Onneks on tullut tehtyä sellainen auto, joka suojasi riittävästi. Valehtelisin, jos sanoisin, että siitä ei jäänyt mitään jälkiä mieleen, Jere myöntää.

Ulosajo ei kuitenkaan sammuttanut intoa ajamiseen ja mies tähtää tälläkin kaudella sarjan kärkipaikkoja. Ensimmäisessä osakilpailussa lähtönumero kuitenkin nakertaa ennakko-odotuksia.

– Viiden sakissa on tavoite. Tosin lähdemme matkaan alkupäässä ja voi olla, että loppupään kuskit hyötyvät kun etujoukko on aurannut tiet edessä parempaan kuntoon, Rekola pohtii.

Rallin F-cupissa ajetaan kaikkiaan kuusi osakilpailua. Heinolassa viivalle asettuu yli 170 kuskia.

Lue seuraavaksi