1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

S-ryhmä lähti hintakisaan – K-kauppias: Tulevat perässämme

Prismoissa ja osin myös S-marketeissa lasketaan satojen elintarvikkeiden hintaa. S-ryhmä lupaa hintojen alennuksista pysyviä. K-kauppiaan mukaan S-ryhmä on matkinut Keskoa. Taustalla näkyy myös Lidlin aiheuttama paine.

Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Ruokakauppojen hintakilpailu kiristyy. S-ryhmä kertoo alentavansa maanantaista lähtien noin 400 ruokatuotteen hintaa. Alennusta luvataan muutamasta prosentista yli 30 prosenttiin. Aiemmin hintakilpailuun ryhtymisestä on kertonut muiden muassa K-ryhmä.

– Alennuksia tulee monenlaisiin tuotteisiin, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

Mukana on S-ryhmän omia merkkituotteita, kuten Kotimaista-maito, sekä brändituotteita, kuten Reissumies tai Oltermanni. Lisäksi joukossa on tavallisia yleistuotteita kuten jauhelihaa, keittoja ja jogurtteja. Aluksi alennukset tulevat voimaan Prismoissa ja osa myös S-marketeissa.

– Me lähdemme liikkeelle Prismasta, jossa meillä on eniten asiakasvirtoja, Heikkilä sanoo.

K-kauppias: S-ketju matki meitä

Kauppias Matti Himberg Vantaan Jumbon Citymarketista toteaa, että K-ryhmässä hintoja on ehditty alentaa jo ennen S-ketjua.

– S-ryhmä on vähän matkinut meitä. Me laskimme joulukuussa 400 tuotteen hintaa ja tammikuussa laskettiin vielä kymmenien tuotteiden hintoja. Me olemme jo ikään kuin edeltä käsin vastanneet tähän S-marketin iskuun.

Onko S-ryhmän hintaisku sittenkin vastaisku K-ryhmälle?

– Minun on vaikea sanoa mihin se on vastaisku, mutta osittain se varmaan liittyy meidän hinnanalennuksiimme ja osittain siihen, että Lidl on aika voimakkaasti tullut hintakampanjaan mukaan, K-kauppias Himberg sanoo.

– Eli tämä on yleinen tilanne koko päivittäistavarakaupassa. Nyt kun on lama niin hinnan merkitys kasvaa ja kaikki lähtevät kampanjoimaan alennuksia ja totta kai myös voimakkaita tarjouksia.

S-ryhmä: Me emme tuijota mitä kilpailijat tekevät

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä ei myönnä, että kiristynyt kilpailutilanne päivittäistavarakaupassa olisi vaikuttanut S-ryhmän päätökseen.

– Me emme tuijota mitä kilpailijat tekevät.

– Kun ensimmäisiä osuuskauppoja perustettiin sata vuotta sitten, niin ne tulivat edulliseksi vaihtoehdoksi markkinoille ja nyt me ikäänkuin palaamme juurillemme eli teemme kaikkemme että hinnat laskevat.

Jonkun verran tuijottelua S-ryhmässäkin silti tehdään.

– Lidl on iso kansainvälinen toimija, se on meitä noin kymmenen kertaa isompi. Mutta me tietysti suomalaisten omistamana kauppana haluamme pärjätä myös Lidlille jatkossa. Meillä on huomattavasti enemmän kotimaisia tuotteita ja niillä me aiomme pärjätä, Heikkilä sanoo.

"Pysyvä hinnan alennus"

SOK:n pääjohtajan mukaan kyseessä on pitkäaikanen linjaus ja pysyvä hinnan alennus.

– Oleellista on se, että tässä ei ole kysymys muutaman viikon ale-kampanjasta, vaan me laskemme aidosti ja pysyvästi hintoja, Heikkilä sanoo.

Osa elintarvikkeista on tosin sellaisia, joiden sisäänostohinnat vaihtelevat muun muassa vuodenaikojen mukaan, joten niille ei voi määrätä pysyvää, uutta hintaa. Muun muassa joidenkin vihannesten hinnat ovat hyvin kausiluonteisia.

Heikkilä lupaa, että muiden tuotteiden hintoja ei vastaavasti nosteta, vaan hintojen alennuksista johtuva lovi paikataan muilla säästöillä.

– Hintojen alennukset rahoitetaan kuluista säästämällä ja investointeja pienentämällä, hän kertoo.

S-ryhmä lopettaa muun muassa uusien kauppojen rakentamisen, mutta uudistaa ja korjaa jatkossakin myymälöitään.

Heikkilä kertoo S-ryhmän nyt lähteneen taloustilanteesta kärsivien suomalaisten avuksi.

– Suomi on ollut pitkään taantumassa ja suomalaisilla asiakkailla on ollut tiukkaa rahasta. Ja koska me olemme osuustoimintayritys, niin me haluamme auttaa suomalaisia pärjäämään ja me laskemme sen takia merkittävästi meidän hintojamme.