1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Matkamessuilta ei saa tarpeeksi hyötyä kustannuksiin nähden"

Vuokatin markkinoinnin taustayhtiö sekä Wild Taiga -matkailuyritysten yhdistys ovat mukana Matkamessujen ammattilaistapahtumassa, mutta jättävät väliin yleisöpäivät – niistä ei saada tarpeeksi hyötyä kustannuksiin nähden.

Kuva: Heidi Kononen / Yle

Vuokatin markkinoinnista vastaavan Pohjolan Myllyn hallituksen puheenjohtaja Juha Tanskanen sanoo, että isoin syy jäädä pois Matkamessuilta ovat rajalliset resurssit.

– Se vaatisi kymmeniä tuhansia euroja sekä henkilöitä hoitamaan osastoa, että messunäkyvyys saadaan toteutettua tyylikkäästi verrattuna siihen hyötyyn, joka sieltä saadaan. Muutamaan vuoteen emme ole olleet mukana, mutta aiemmin meillä on pitkä kokemus mukanaolosta.

– Vuokatista on käyty tänäkin vuonna ammattilaistapahtumassa tapaamassa venäläisiä asiakkaita. Tietysti sekin maailma muuttuu, kun sähköiset kanavat ovat vapautuneet ja kuluttajatkin voivat varata matkansa suoraan kohteeseen, Juha Tanskanen sanoo.

– Vuokatin markkinointitoimenpiteet ovat tuloshakuisia, on tultava kasvua ja vietävä tekemistä eteenpäin. Päätös osallistua matkamessuille on myös markkinointitoimenpide, eikä Matkamessuilta saa tarpeeksi hyötyä kustannuksiin nähden.

Wild Taigassa pidetään messuosastoa kalliina

Myös itäisen Kainuun matkailuyrittäjien yhdistys Idän Taiga (siirryt toiseen palveluun) jätti Matkamessujen yleisöpäivät väliin.

– Päätimme pitää välivuoden, vaikka monena vuonna meillä on Matkamessuilla oma osasto ollut. Edustajiamme oli kuitenkin messujen ammattilaistapaamisissa sekä Visit Finlandin järjestämässä Kiina-koulutuksessa, yhdistyksen Lassi Rautiainen kertoo.

Mistään pienestä investoinnista Matkamessujen osaston järjestämisessä ei ole kysymys, sillä Rautiainen on laskenut että kustannukset parista messupäivästä kipuavat helposti 10 000:een euroon.

Kuluttajat varaavat nettisivujemme kautta ohjelmat, mutta tästä huolimatta yhä 30–40 prosenttia matkustamisesta toteutuu matkatoimistojen kautta.

Lassi Rautiainen

– Messuosaston kulut ovat 5 000–6 000 euroa, siihen tulee lisäksi vielä messumateriaalin vieminen sinne ja kun se sitoo 2–4 ihmistä, joille maksetaan hotellit, matkat ja palkat niin kustannukset ovat helposti muutaman tonnin siihen päälle.

Rautiaisen mukaan messuilla voi saada tulosta aikaiseksi muutenkin kuin omalla osastolla.

– Tapaamisia järjestelemällä esimerkiksi ja kiertämällä itse messuilla. Oma osasto sitoo tosiaan helposti pari kolme ihmistä liikkumattomaksi siihen paikalleen ja sitten siinä ollaan sen varassa, kuka siihen sattuu tulemaan – lähinnä he ovat kuluttajia, jotka niitä kiertävät. Näin isossa tapahtumassa ammattilaistapahtumat järjestetään erikseen muissa paikoissa ja on tärkeää päästä niihin solmimaan kontakteja, Rautiainen kuvailee.

Osa Wild Taigan porukasta onkin sitä mieltä ettei kallis messuosasto ole oikea tapa investoida, vaan tärkeämpää olisi otta kontaktia suoraan matkanjärjestäjiin.

– Maailma on muuttunut siten, että nykyisin kuluttajat varaavat itse matkansa hotelleja myöten suoraan netistä. Samoin he varaavat nettisivujemme kautta ohjelmat, mutta tästä huolimatta yhä 30–40 prosenttia matkustamisesta toteutuu matkatoimistojen kautta, maasta riippuen tietysti.

"Matkamessuille osallistumisen hyötyä on vaikea mitata"

Kainuulaisista vain Kajaanin kaupungilla jaOulunjärven Jättiläisillä (siirryt toiseen palveluun)oli Matkamessuilla oma osasto. Jättiläisten puheenjohtaja Esko Piipon mielestä olisi hyvä, että Kainuuolisi messuilla esillä yhtenä rintamana.

Minusta on hullua, että emme pysty organisoitumaan Kainuun yhteismarkkinointiin edes pidemmällä aikavälillä.

Esko Piippo

– Minusta on hullua, että emme pysty organisoitumaan Kainuun yhteismarkkinointiin edes pidemmällä aikavälillä. Mietin sitäkin, että olisi Kainuun Edun ja Kainuun liiton asia viedä viestiä Kainuusta yhtenäisesti. Viime vuonnahan Jättiläiset oli mukana Oulun osastolla, mutta yhteismarkkinointialueesta ei näytä tulevan mitään Oulunkaan kanssa.

Alueellisen yhteismarkkinoinnin puolesta puhuva Piippo sanoo, että yksityisten toimijoiden on joskus vaikea nähdä sen merkitys omalta kohdalta.

– Matkamessuille osallistumisen hyötyä on vaikea mitata, ja sama on myös yhteismarkkinoinin hyödyissä. Yhteismarkkinoinnissa kukaan ei ole erityisesti esillä, mutta kun aluetta pidetään esillä matkailumahdollisuutena, on jokainen erityisesti erikseen esillä.

Esko Piippo kertoo, että Kajaanin ja Oulujärven osastolla vastattiin kysymyksiin muun muassa Vuokatista, Kuhmon Kamarimusiikista ja Paltamon Kivesvaarasta.