Autojen koeajo on suosittua puuhaa, joskus jopa jonotetaan

Auton koeajaminen tapahtuu autoliikkeissä hyvin samalla tavalla. Asiakas astelee liikkeen ovesta sisään, esittää ajokorttinsa ja saa alleen tuliterän esittelyauton.

ilmiöt
Henkilön kädet ratilla.
Yle

Autoja koeajetaan ahkerasti, ja monissa autoliikkeissä esittelyautot ovat liikenteessä päivittäin. LänsiAuto Espoon myyntijohtaja Tommi Kortelainen kertoo, että pääkaupunkiseudulla koeajoja on satakunta viikoittain.

Kainuussa ja Oulussa ei luvusta juuri jäädä, sillä maakuntien autoliikkeiden autoja koeajetaan ahkerasti.

– Koko ajan ovat esittelyautot menossa, esimerkiksi yhden viikonloppunäyttelyn aikaan uusi Passat oli niin suosittu, että koeajoon haluavia ihmisiä oli jonoksi asti, Kajaanin autotalonjohtaja Sampo Valtonen Veljekset Laakkoselta mainitsee.

Nelivedot ovat talvella suosittuja koeajettavia.

– Niitä autoja koeajetaan eniten, mitä kulloisenakin aikana myydään eniten. Nyt ovat suosiossa nelivedot, keväämmällä testataan enemmän pienempiä henkilöautoja, myyntijohtaja Jussi Rättyä Rinta-Joupin Oulun toimipisteeltä mainitsee.

Suomalaiset tunnollisia koeajajia

Tavallisesti esittelyauton saa koeajettavaksi esittämällä ajokortin ja allekirjoittamalla koeajoluvan. Jossain autoliikkeissä koeajo on varattava etukäteen, toisissa voi tulla suoraan paikan päälle.

Kolareita tapahtuu harvoin, ja yleensä myös auton palautus hoidetaan sovitussa aikataulussa.

Tommi Kortelainen

Koeajoluvassa määritellään muun muassa kuljettajan omavastuu, mikäli esittelyautolla ajaa esimerkiksi kolarin.

– Jos kolaroi esittelyautolla, ja syy on koeajajan, joka joutuu maksamaan omavastuun. Vakuutus hoitaa loput. Kolareita tapahtuu harvoin, ja yleensä myös auton palautus hoidetaan sovitussa aikataulussa. Suomalaiset ovat tunnollisia koeajajia, Tommi Kortelainen Espoosta kertoo.

Oulusta Jussi Rättyä on samaa mieltä Kortelaisen kanssa.

– Toki kolareita joskus sattuu. Muistan yhden kerran, kun koeajaja lähti liikkeeltämme ja heti pihasta päästyään ajoi kolarin.

Autoliikkeistä kerrotaan myös, että nykyään koeajajat ovat vakavissaan autoa ostamassa. Huvikseen esittelyauton ratin taakse haluavien määrä on vähentynyt.