1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Hintatietoinen kuluttaja ruoka-alesta: "Herää kysymys, kuinka paljon katteissa on ilmaa"

Lahtelainen Mika Suikkanen seuraa tarkkaan ruoan laatua ja hintoja. Hänen mielestään roimat ruoka-alet kertovat siitä, että elintarvikkeiden hinnoissa on ollut tolkuttomasti ilmaa.

ilmiöt
Mika Suikkanen
Tuija Veirto / Yle

Lahtelaisen Mika Suikkasen ruokakaapista löytyy aina riisiä ja pastaa. Sen ohella ruokakassi täyttyy säännöllisin väliajoin muun muassa vihanneksista, juustosta ja lihasta.

Perunaa miehen taloudessa kuluu vain talvella, maitoa ei juurikaan.

Elintarvikkeiden hintoja hän seuraa tarkkaan.

– Liikun paljon ja teen ostokset eri paikoista sen mukaan, missä on edullisinta.

Suikkasen mielestä ulkomaisten kilpailijoiden tulo markkinoille on tehnyt hyvää paitsi ruoan hinnalle myös laadulle.

– Saksalainen kilpailija pärjää ihan hyvin kotimaisille ketjuille myös ruoan laadussa, usein jopa paremmin.

Suikkanen ihmettelee, miten kotimaisilla ketjuilla on varaa alentaa nyt ruoan hintoja jopa 30 prosentin verran.

– Onhan se mielenkiintoista, jos sekä S- että K-ryhmä ilmoittavat laskevansa hintoja niin roimasti. Siinä herää kysymys, kuinka paljon katteissa on ollut ilmaa.

Kilpailu näennäistä – ainakin tähän asti

Suikkanen on huomannut, että hintavaihtelut yksittäisissä tuotteissa saattavat olla jopa saman kaupparyhmän sisällä merkittäviä.

– Esimerkiksi chili saattaa maksaa saman ketjun yhdessä liikkeessä kuusi ja toisessa 20 euroa kilo!

Ruoka on Mika Suikkasen mukaan Suomessa kallista eurooppalaisessakin mittakaavassa. Hän seuraa ruoan hintaa matkoilla, ja on tehnyt huvin vuoksi hintavertailua myös netissä.

Esimerkiksi chili saattaa maksaa saman ketjun yhdessä liikkeessä kuusi ja toisessa 20 euroa kilo!

Mika Suikkanen

– Tutkin Lidl-ketjun tuotteiden hintoja eri maissa, ja kyllä ne vaihtelivat.

Suikkanen näkee, että ainakin tähän asti kotimaisten keskusliikkeiden kilpailu toisiaan vastaan on ollut näennäistä.

– Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Mikkeli. Siellä on ison ostoskeskuksen toisessa päässä Citymarket, toisessa Prisma ja välissä Alko. Siinä tuskin voidaan puhua kovin verisestä kilpailusta. Ennen kaikkea kyse on kilpailusta Lidiliä vastaan, hän toteaa.

Suikkanen pelkää, että jos ja kun katteista lähdetään tinkimään, se näkyy jatkossa palvelun tasossa.

– Suomalaiset kaupat eivät ole tähänkään asti loistaneet palvelun tasolla ja tarjonnalla ainakaan kansainvälisessä vertailussa. Tanskalainen ystäväni esimerkiksi ei voi ymmärtää, miten meillä ei voi ostaa tuoretta kanaa konaisena ja liha myydään punaiseen limaan hukutettuna, Suikkanen hymähtää.

Lue seuraavaksi