Ruoan hintakisa kiihtyy – Lidl aikoo alentaa hintojaan tiistaina

Hinnanalennukset koskevat ruokatuotteita läpi linjan, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo. S-ryhmä kertoi eilen, että se alentaa 400 ruokatuotteensa hintaa.

Kotimaa
Lidil.
Seppo Samuli / Lehtikuva

Saksalainen Lidl aikoo vastata ruokatuotteiden hintojen alennuksiin uusilla hinnanalennuksilla. Asiasta kertoo Yle Uutisille Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Ensimmäiset hinnanalennukset tulevat Lidlissä voimaan huomenna tiistaina, hän sanoo. Hintoja muutetaan hänen mukaansa sitä mukaa kuin on tarvetta.

– Huolehdimme, että meillä on jatkossakin tarjota asiakkaillemme edullisin ostoskori.

Sipponen kertoo, että kyseessä on normaali päivittäinen liiketoiminta eli Lidl seuraa, mitä markkinoilla tapahtuu, ja reagoi tilanteeseen tarpeen mukaan. Hän ei nimeä yksittäisiä ruokatuotteita, mutta sanoo, että alennukset koskevat tuotteita läpi linjan.

– Siellä on tuoretuotteita ja kylmätuotteita ja myös kuivavalikoiman tuotteita, hän luettelee.

S-ryhmä ilmoitti eilen sunnuntaina, että se alentaa tästä päivästä lähtien noin 400 ruokatuotteensa hintaa. Aiemmin muun muassa K-ryhmä on kertonut alentavansa hintojaan.

"Hintasota on vähän kova sana"

Lidlissä hinnanalennukset koskevat huomenna kymmeniä, jos ei satoja ruokatuotteita, Sipponen arvioi. Hän sanoo, että S-ryhmän ilmoitus 400 ruokatuotteesta antaa asiassa suuntaa.

– K-ryhmähän on muuttanut hintojaan jo ennen joulua, ja niihin on reagoitu. Tällä tavalla tämä jatkuu myös jatkossa.

Voiko asiassa puhua jo jonkinlaisesta hintasodasta?

– Mielestäni hintasota on vähän kova sana. Ennemmin kyse on normaalista kilpailusta, Sipponen vastaa.

– Hinta on kilpailuase ja kilpailuvaltti siinä, missä ovat kaupan sijainti, palveluiden laatu ja monimuotoisuus ja muut tämmöiset tekijät. Ei tässä ole mielestäni sen dramaattisemmasta asiasta kysymys.

Sipponen sanoo, ettei hän pitänyt S-ryhmän ilmoittamaa hinnanalennusta suurena yllätyksenä. Hän arvioi, että on odotettavaa, että ruoan hinnasta ja ostovoimasta puhutaan.

– Kyllä tässä kuluttajien kukkaro on nykyaikana koetuksella, kun ostovoima heikkenee. Ruoka on merkittävä osa ihmisten kuluista kuukausittain. On selvää, että tästä puhutaan.