Suurin osa yritysten asiakaspalvelunumeroista rikkoo lakia kalliilla hinnallaan

Kesäkuussa 2014 voimaan tullut kuluttajasuojalain säännös vaatii kohtuutta yritysten palvelunumeroiden hintoihin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan hinnat ovat yhä liian korkeita suurimmassa osassa yrityksiä.

Kotimaa
Paperilasku.
Tiina Jutila / Yle

Yritysnumeroihin soittaminen ei sisälly operaattoreiden puhepaketteihin, joten yritysnumeroista on aiheutunut kuluttajille ylimääräisiä kustannuksia. Yrityspuheluiden hinnoittelu on ollut villiä, ja viime kesästä lähtien asiaan on yritetty saada muutosta.

Edelleen tilanne on sellainen, että asiakas maksaa liikaa soittaessaan yritysten palvelunumeroihin. Viime vuoden lopussa Kilpailu- ja kuluttajaviraston valvonnassa paljastui, että 300 yrityksestä peräti 200:ssa oli yritysnumeroissaan väärät hinnat.

– Yritysten vastauksista käy ilmi, että he eivät olleet tietoisia lainsäädännön muutoksista. Isoissa konserneissa tuli esille, että asia ei ollut mennyt läpi koko organisaation. Osittain kyse on ollut tiedon puutteesta lainmuutoksesta, osittain tiedon puutteesta organisaation sisällä, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi.

13.6.2014 voimaan tulleen kuluttajansuojalain muutoksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan kuluttajan on voitava soittaa perushintaan, jos asia koskee aiemmin tehtyä sopimusta tai kauppaa. Muissa asioissa, kuten uuden sopimuksen tekemisessä, yritykset saavat hinnoitella puhelut toisin. Yrityksen pitää kuitenkin kertoa asiakkailleen, kuinka paljon soittaminen mihinkin numeroon maksaa. Puhelun hinta pitää ilmoittaa selkeästi silloin, kun numero näkyy joko lehdessä tai yrityksen verkkosivuilla.

Monimutkainen hintakysymys

Viestintävirasto määrittelee laskennallisen perushinnan (siirryt toiseen palveluun), joka on tällä hetkellä 8,8 senttiä minuutilta. Yritysten toinen vaihtoehto on ilmoittaa asiakkaalle, että puhelun hinta on mpm tai ppm eli matkapuhelinmaksu tai paikallispuhelumaksu.

Operaattorista riippuen puhelu voi maksaa siis hieman enemmän kuin 8,8 senttiä minuutilta, koska matkapuhelinmaksu voi olla eri operaattoreilla erihintainen. Silloin kuluttaja voi tarkistaa matkapuhelinmaksun (mpm) hinnan omalta operaattoriltaan.

Sanoimme, että laki on muuttunut, ja yritysten on tehtävä operaattorin kanssa sellainen sopimus, että soittaminen on kuluttajalle edullisempaa.

Miina Ojajärvi

– Se onkin toinen kysymys: miten kuluttaja saa tietoa siitä, että soitot yritysnumeroihin eivät kuulu pakettiliittymiin? Siihen rakenteeseen sääntely ei pysty puuttumaan, mutta kuluttajan pitää voida reklamoida kohtuuhintaiseen numeroon, sanoo Miina Ojajärvi.

Ennen lakimuutosta asiakas on voinut joutua maksamaan yritysnumeroon soittaessaan jopa 20–30 senttiä minuutilta.

– Monesta yrityksestä sanottiin ensin, että asia ei kuulu heille vaan operaattorille, jonka kanssa sopimus yritysnumerosta on tehty. Laki on kuitenkin laki. Sanoimme, että laki on muuttunut, ja yritysten on tehtävä operaattorin kanssa sellainen sopimus, että soittaminen on kuluttajalle edullisempaa.

Valvonta jatkuu, kuluttaja saa käräyttää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi sanoo, että viraston valvontakampanjan vastausten analysointi on vielä kesken. Pääviesti yrityksistä on kuitenkin se, että puhelujen hinnat korjataan kuntoon.

Meille voi myös ilmoittaa, jos huomaa, että yritys ei noudata lainmuutosta.

Miina Ojajärvi

Puhelujen kohtuullinen hinta koskee siis vain niitä asioita, kun kuluttaja on jo tehnyt sopimuksen tai kaupan yrityksen kanssa. Aika näyttää, miten yritykset hoitavat asian.

– Nyt tuntuu siltä, että osa toimijoista valitsee numeron, joka on kaikkeen asiointiin, osa tekee erihintaisia numeroita eri asiointiin, kertoo Ojajärvi.

Koska asia on vielä uusi ja huonosti tunnettu, Kilpailu- ja kuluttajavirasto aikoo jatkaa valvontaansa puhelujen hinnoista.

– Valvontakampanja ei ollut mitenkään kattava, joten jatkamme sitä. Meille voi myös ilmoittaa, jos huomaa, että yritys ei noudata lainmuutosta, sanoo Ojajärvi.