1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Potkukelkkailu on monipuolista liikuntaa, kunhan muistaa vaihtaa potkujalkaa välillä

Potkukelkka on kätevä, muttei kovin muodikas menopeli. Kuntoiluunkin se käy, sillä kelkkailu liikuttaa sekä jalkoja, käsiä että keskivartaloa. Potkukelkkalenkille kannattaa lähteä oikeankokoisella kelkalla ja potkujalkaa pitäisi välillä vaihtaa vammojen välttämiseksi.

Kuva: YLE / Mirva Korpela

Monin paikoin ovat potkukelkkailuolosuhteet nyt kunnossa. Potkukelkkoja vain on ainakin kaupunkialueilla melko harvassa.

Pohjanmaan liikunta ja urheilu ry:n nuorisopäällikkö Mikko Rissanen tietää, että potkukelkka on hyvä kuntoiluväline siinä missä kulkupelikin, mutta sen muodikkuus on vähän eri asia. Ainakin tuunata sitä pitäisi.

– Väritys uusiksi, sarvet korkeammalle ja taitellaan niitä, Mikko Rissanen muotoilisi perinteistä kelkkaa.

Muista vaihtaa potkujalkaa

Potkukelkkailu on monipuolista liikuntaa.

– Se kuormittaa kehoa kattavasti. Jalat ja kädet ovat toiminnassa ja keskivartalo hartioitten osalta, Mikko Rissanen luettelee.

Kädet?

– Nojataan sauvoja vasten, hartiat on koetuksella ja käsien osalta myös sitä, että kannatellaan itseä. Jos haluaa vielä monipuolisemmaksi, voi punnerrella matkan varrella, Rissanen neuvoo.

Rissanen muistuttaa potkujalan vaihtamisen merkityksestä.

– On äärimmäisen tärkeää vaihtaa potkujalkaa, ettei tule yksipuolista harjoittelua. Molemmilla jaloilla mennään ja tehdään työtä, sitä kautta ei tule vammoja siksi, että on toimittu yksipuolisesti.

Tunniksi kelkkalenkille

Mikko Rissanen suosittelee kestävyyden ja lihaskunnon harjoittamiseen tunniin potkukelkkalenkkiä.

– Tunnin verran kivaa pikkupotkuttelua aerobisena harjoitteena, Rissanen neuvoo.

Potkukelkkailun hyviin puoliin hän laskee myös sen, että kelkkailulenkillä vauhdin voi määrätä itse, samoin kuin lenkkitauot. Ja kuntoiluvälineeksi kelpaa uudempi tai vanhempi potkukelkka, kunhan se on oikean kokoinen suhteessa potkuttelijaan.

– Varmasti juuri vammojen ehkäisyn kannalta on tärkeää, että ollaan koko ajan hyvässä asennossa, ettei tule selän kanssa tai muuten vammoja, jos joudutaan olemaan pitkiä aikoja kyyryssä.