1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Jari Korkki

Jari Korkki: Väärin halpuutettu

Suomessa ei ilmeisesti voi tehdä mitään oikein, ei edes alentaa ruuan hintaa, kirjoittaa Jari Korkki blogissaan.

Jari Korkki. Kuva: Lassi Seppälä / Yle

Sunnuntaina jysähti uutispommi, joka hetken aikaa muhiteltuaan alkoi vyöryä päälle jokaisesta mediatuutista. Se toinen suuri kauppaketju eli Ässä ilmoitti alentavansa yön yli nukuttuaan 400 elintarviketuotteen hintaa. Esimerkiksi litran maitopänikkään luvattiin parinkymmenen sentin pudotus.

Luulisi tietysti, että hintatietoinen kansa olisi yltynyt riemunkiljahduksiin vaan vielä mitä. Eipä aikaakaan, kun perimmäinenkin internetin chattipalsta facebookeista ja twittereistä puhumattakaan oli täynnä marinaa siitä, miten paljon ne ovatkaan meiltä vuosien saatossa ryövänneet.

Lisäksi media, siis kaikki tiedotusvälineet yhdessä, syyllistyi pulinaboksien tuomion mukaan äärimmäiseen typeryyteen mennessään halpaan ja ryhtyessään tämän yhden kauppaketjun mainostorveksi.

Mitäpä siitä, että sama ärtynyt kansa ei samaan aikaan juuri muusta puhunutkaan kuin ruuan hinnasta. Jonkun journalismiopin mukaan ihmisiä kiinnostavista asioista ei tietysti saisi tehdä juttuja, mutta se oppi taidettiin kuopata jo joskus viime vuosituhannella.

Asiaa ei yhtään auttanut se, että nokkelat mainosmiehet päättivät _halpuuttaa_hintoja sen sijaan, että olisivat niitä _halventaneet_tai _alentaneet. _Se olisi varmaan ollut halventavaa tai jopa alentavaa. Siis kuluttajia kohtaan.

Mutta tahallaan ne _halpuuttivat. _Mitä isompi möykkä sen parempi.

Hyvällä tahdolla voi yrittää uskoa, että jossain on matkan varrella tullut säästöä sen verran, että nyt on vihdoin varaa palkita asiakasta. Ainakin kuljetuskulut ovat öljyn hinnan mukana pudonneet. Ja ehkä maassa ei oikeasti ole enää yhtään pikitien risteystä, johon vielä mahtuisi uusi ABC.

Vielä hullummalta kuulostaisi, jos hallitus päättäisi laskea veroja, koska ihmisillä ei ole enää varaa niitä maksaa.

Mutta se on kyllä hurskastelua, että hintoja lasketaan muka sen vuoksi, että on lama ja että ihmisillä ei enää ole varaa maksaa entiseen malliin.

Aattelepa ite. Postissa huomattiin, että kirjeitä ei enää lähetetä entiseen malliin ja mikä olikaan ratkaisu? Aivan, nostetaan postimaksuja. Nyt jos S-ryhmä perustaisi oman postin, se tietenkin vankkumattomalla johdonmukaisuudella ensitöikseen laskisi postimaksuja?

Vielä hullummalta kuulostaisi, jos hallitus päättäisi laskea veroja, koska ihmisillä ei ole enää varaa niitä maksaa.

Takaisin kauppaan. Melkoista hupia on ollut seurata S- ja K-ryhmien kinastelua siitä, kumpi on alentanut hintoja ensin ja kuka tässä oikein peesaa ja ketä. Ja samanaikaista vakuuttelua siitä, ettei saksalaisen Lidlin jatkuva markkinaosuuden paisuminen ole muka mitenkään vaikuttanut nyt alkaneeseen hintakilpailuun.

Lidl on tässä hintasodan kylkeen kasvaneessa sanasodassa tyytynyt lähinnä myhäilemään sen oloisena, että täältäkin kohta pesee. Ihan kuin Lidl aikoisi pian vaihtaa kakkosen pesään.

Lopuksi tutkivaa journalismia tai oikeastaan tutkivaa mediakritiikkiä. Olin jo hetken ymmärtävinäni, miksi Hakaniemessä vaaditaan taloustilanteesta välittämättä aina lisää liksaa, kun luin Helsingin Sanomien tuotevertailusta tiistaina, että Hakaniemen Valintatalo ja Alepa rokottavat litran rasvattomasta maitopurkista lähes kaksi euroa.

**Arkielämälle vieraaksi **kokemani väite suorastaan huusi tarkistusta ja niinpä suuntasin kotimatkalla Pasilan tv-tornin juurelta Hakaniemeen.

Olisihan se pitänyt arvata. Alepassa kaupparyhmän oma rasvaton maito maksoi 93 senttiä eikä Valintatalokaan vaatinut Arlastaan kuin 1,12 euroa.

Sen sijaan Valion Eila-sarjaan kuuluva _rasvaton maitojuoma_maksoi kummassakin liikkeessä juuri sen verran kuin HS väitti rasvattoman maidon maksavan eli 1,89 ja 1,99 euroa.

Mutta kuten me rasvattoman maidon ystävät tiedämme, se on jo kokonaan ihan eri D-vitamiinisarjan laji.

Jari Korkki
kirjoittaja on Yle Uutisten politiikan toimittaja ja TV1:n Ykkösaamun juontaja