Suomen teekaupunki syntyi sattumalta – teeisäntä ei ole juonut kahvia 25 vuoteen

Haapajärvestä tuli Suomen teekaupunki aikanaan vähän kuin vahingossa. Sittemmin kaupungissa ovat karttuneet niin kupit kuin teenjuontimahdollisuudetkin. Tee on brändin rakennusaine siinä kuin muutkin, uskoo teeisäntä – kahvista kääntynyt.

ilmiöt
Teekuppeja ja -kannu.
YLE / Raila Paavola

Viime vuosituhannen lopulla Euroopassa pyöri Unileverin mainos, jossa joukko nuoria saa teensä jäähtymään jääteeksi 27 asteen pakkasessa – paikassa nimeltä Haapajärvi.

– Se ei ole meille vieläkään selvinnyt, miksi ne ottivat siihen Haapajärven nimen, sanoo teeisäntä Kyösti Niinikoski.

Helsingin Sanomien pieni juttu asiasta sai haapajärviset innostumaan ja paikalle saatiin Unileverin edustaja, joka julisti Haapajärven Suomen teekaupungiksi. Syntyi teekaupunki, jonka Haapajärvi-viikolla tarjotaan yhä kylmää teetä.

Vuonna 2003, kun valtakunnallinen teeseura perustettiin Helsingissä, Haapajärven edustajat olivat paikalla. Yhteys seuran kanssa on yhä kiinteä.

– Se on meille imagokysymys. Jokainen paikkakunta koettaa jotain brändiä saada – meillä se on tämä. Tällä meidät tunnetaan melko laajasti, sanoo Niinikoski.

Niinikoski itse on käännynnäinen. Opettajavuosina kylmäkin kahvi maistui välitunnilla, mutta vuonna 1989 hän lopetti kertaheitolla. Sen jälkeen ei ole mennyt yhtään kupillista.

Juomat ovat makuasia, myöntää Niinikoski. Hänelle tee on kuitenkin paitsi nautintoaine, myös terveysvalinta.

Kuppikokoelma kaipaa täydennystä

Kyösti Niinikoskesta tuli teeisäntä, Pirkko Harjusta tee-emäntä ja kaupunki sai myös teetoimikunnan. Sittemmin kaupungissa on järjestetty tapahtumia, joissa on tutustuttu englantilaiseen, japanilaiseen, turkkilaiseen ja kiinalaiseen teekulttuuriin.

Teekuppikokoelmaa alettiin rakentaa matkailuvaltiksi vuonna 2001. Tavoitteena oli ja on tuhannen kupin kokoelma, nyt kuppeja on koossa noin 670. Niinikoski on juuri vienyt vitriiniin piispan seurueen Roomasta ostaman kupin. Ei silti tarvitse olla piispa saadakseen kuppinsa kokoelmaan:

Jokainen paikkakunta koettaa jotain brändiä saada – meillä se on tämä.

Teeisäntä Kyösti Niinikoski

– Otamme vastaan kuppeja kaikilta suomalaisilta Olen sanonut, kun joku on lähdössä kauas, että kotiinpaluuta ei ole, jos ei ole tuliaiseksi teekuppia! nauraa Niinikoski.

Haapajärvelle on myös räätälöity kaksi omaa teelaatua. 2000-luvun alussa syntyi musta Haapajärvi-tee. Viime vuonna 15-vuotisen taipaleen kunniaksi tehtiin vihreä Juhlavuoden Haapajärvi-tee, jota Niinikoski kiersi markkinoimassa yrityslahjana annettavaksi ympäri kaupunkia. Myös moni kauppa otti kertalaadun valikoimiinsa.

Kahvi jäi 10 vuotta ennen teeisännyyttä

Teekulttuuri on Niinikosken mukaan mennyt Haapajärvellä eteenpäin näiden vuosien aikana. Teenjuojia on tullut lisää, ja samoin valikoimaa.

Lasisia teekannuja ja teeisäntä Kyösti Niinikoski.
YLE / Raila Paavola

Paikallisessa kahvilassa tee on otettu sydämen asiaksi, ja suuret kauppa- ja huoltamo ketjutkin ovat panostaneet Haapajärvellä haudutuspannuihin. Kunnan tilaisuuksissa on tietenkin tarjolla teetä; joulupuuron yhteydessä teepöytää hoitavat emäntä ja isäntä.

Aina pussiteeltä ei voi välttyä, mutta Kyösti Niinikoski kannustaa panostamaan haudutettuun arjessa, mutta varsinkin juhlassa:

– Sitä pidän tärkeänä, että kun juhlissa kahvi-ihmiset saavat hyvää kahvia, niin kyllä siellä pitää olla haudutettua teetä. Ettei sanota, että tuolla on kuumaa vettä ja pusseja.