Uudet verkkopelit koettelevat hyvän maun rajoja – "liikkeellä voi olla henkilöitä, joilla on rikollisia aikeita"

Verkkopelien kehitysvauhti huimaa asiantuntijoidenkin päätä. Nuorten pelaajien keskuudessa niittää nyt suosiota kiusaamisen mahdollistava Growtopia-peli.

Kotimaa
Growtopian suosio leviää nopeasti nuorten keskuudessa. Verkosta haetaan paljon myös peliin liittyviä YouTube -videoita.
Kuvakaappaus/Yle

Verkkopelejä julkaistaan niin nopeassa tahdissa, etteivät pelien tutkijat tai peliä käyttävien lasten vanhemmat pysy vauhdissa mukana. Virtuaalisten pelien kehityksessä eräs vallalla olevista uusista suuntauksista ovat niin sanotut hiekkalaatikko-moninpelit. Lajityypin ensimmäisiä tunnetuimpia muotoja on Minecraft-peli, nyt suosiota niittää Growtopia.

Nyt suosiota niittää Growtopia.

Hiekkalaatikkopelit ovat virtuaalisia pelimaailmoja, joissa pelaajat voivat olla toistensa kanssa vuorovaikutuksessa. Tyypillistä hiekkalaatikkopeleille on, että niissä rakennetaan jotakin, vaikkapa Eiffel-tornia tai pelaajalle kotia.

Pelaaminen pitää sisällään materiaalin hankintaa, rakentamista ja vuorovaikutusta toisten pelaajien kanssa. Peli itsessään ei tarjoa pelaajalle mitään tiettyä päämäärää vaan pelaajat määrittelevät tavoitteensa itse. Pelitutkija Janne Paavilainen Tampereen yliopistosta arvioi, että pelistä syntyvä nautinto liittyy kahteen tekijään, vapauteen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

– Pelaajalla on enemmän tai vähemmän täydellinen vapaus, toki pelin sääntöjärjestelmän puitteissa, luoda oma seikkailunsa. Toisaalta sosiaalinen vuorovaikutus on hyvin voimakkaasti läsnä, on vuorovaikutus sitten yhteistyötä tai kilpailua.

Toisen vahingoittaminen parantaa omaa menestystä

Growtopia-peli aiheuttaa huolta nuorimpien, alakouluikäisten pelaajien vuoksi. Pelissä on mahdollista haalia menestystä itselleen esimerkiksi varastamalla rahalla maksettua virtuaalista omaisuutta toiselta pelaajalta. Pelaamisesta voi kehittyä eräs koulukiusaamisen muoto.

Suurimman huolen tuovat toiset pelaajat.

Pelitutkija Janne Paavilainen

– En olisi kovinkaan huolestunut hiekkalaatikko-tyyppisten pelien sisällöistä. Suurimman huolen tuovat toiset pelaajat. Kuten internetissä yleensäkin, liikkeellä voi olla henkilöitä, joilla on rikollisia aikeita. Tällaisia henkilöitä liikkuu näissä peleissä siinä, missä internetissä muutoinkin, sanoo pelitutkija Janne Paavilainen.

Uudet pelit horjuttavat moraalia

Pelimaailman sisällä tapahtuvat varkaudet ja muut rikokset on ilmiö, jota on vaikea sijoittaa osaksi mitään jo olemassa olevaa lainsäädäntöä. Rikostutkijat ja lainsäätäjät ovat uuden tilanteen edessä eikä vauhdin mukana pysyminen ole mahdollista.

Pelitutkija Janne Paavilainen ennustaa, että hämmennystä ja keskustelua syntyy myös esimerkiksi väkivallan uusista muodoista verkkopeleissä.

– Puolalaiset pelintekijät koettavat julkaista kuluvan vuoden alkupuolella massamurhaaja-action peliä, joka varmasti tulee nostamaan mediakohua. Pelin valmistelu on herättänyt keskustelua myös pelaajayhteisöissä muun muassa siitä, onko tarvetta tällaisille peleille ja mikä tällaisten pelien rooli on.

Kello 9.20 korjattu mobiilipeli verkkopeliksi.