Voimaa ja mielenrauhaa – kuntoilija etsii tammikuussa perusasioita

Yksinkertaiset mutta tehokkaat liikuntamuodot kiinnostavat nyt kuntoilijoita. Ruuhkaisilta saleilta etsitään kadonnutta lihaskuntoa ja liikkuvuutta sekä esimerkiksi ilmajoogataan.

ilmiöt
Käsipainot jumppamatolla.
Arja Lento

Kuntokeskuksissa eri puolilla maata on parhaillaan käynnissä yksi vuoden kiireisimmistä ajoista.

– Kyllä täällä yleensä se tammikuun ruuhka iskee, mikä helpottaa helmikuun puolessa välissä. Sen jälkeen on juoksumatto melkein aina vapaana, kertoo helsinkiläisellä kuntosalilla viikottaista lenkkiään juokseva Kaisa Alamäki.

Alamäellä on mukanaan tytär, joka kärsivällisesti katsoo videoita tabletilta harjoituksen ajan.

Kukaan ei tiedä kuinka moni Suomessa käyttää kuntokeskusten palveluita tai aloittaa harjoittelun vuoden alussa. Keväällä valmistuu laaja selvitys Euroopan fitness-alasta, missä Suomikin on mukana ensimmäistä kertaa, Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistyksestä kerrotaan.

Punnerruksia, kyykkyjä ja kenties roikkumista pää alaspäin

Pohjoismaissa toimivasta SATS/Elixia -kuntosaliketjusta kerrotaan, että sen asiakasmäärät kasvavat tammikuussa viidenneksellä tavallisista kuukausista. Osa on uusia asiakkaita, osa aktivoituu jälleen käyttämään maksamiaan palveluita.

Kuntoilussa on ikään kuin palattu perusteisiin. Asiakkaat suosivat lihaskunto- ja kuntopiiriharjoittelua sekä erilaisia kehonhuoltotunteja. Yksi avainsanoista on tehokkuus, helsinkiläisen Lady Line -kuntosaliketjun palvelupäällikkö Rita Lukkala sanoo.

– Pitkään on puhuttu lyhyista liikuntamalleista eli liikutaan puoli tuntia, kaksikymmentä minuuttia. Uskon, että ne ovat edelleenkin on se juttu. Ihmisillä on kiire. Pitää saada nopeasti tehtyä tehokas ja monipuolinen treeni.

Nainen harrastaa ilmajoogaa liinassa roikkuen.
Ilmajoogassa voimistellaan kattoon kiinnitetyn kankaan avulla.Yle

Kaipuusta yksinkertaisuuteen kertoo myös oman kehon painolla tehtävien ryhmätuntien kasvava suosio. Suomessa puolestaan melko uusi laji on Yhdysvalloissa kehitetty ilmajooga, jossa voimistellaan kattoon kiinnitetyn kankaan avulla.

– Se yhdistää perinteistä joogaa, pilatesta, akrobatiaa ja ilma-akrobatiaa. Siinä on aika monta eri osa-aluetta, liikunta-alan yrittäjä Laura Pilvinen Vertical Clubilta kuvailee.

Suomessa ilmajoogaa on voinut harrastaa parin vuoden ajan. Se hellii Laura Pilvisen mukaan erityisesti selkää.