Muoti muuttuu nopeasti – nopeammin ei voi enää mennä

Muotitarjonta uudistuu jopa viikoittain. Asiantuntijoiden mukaan kuluttajille alkaa tulla muotiähky. Muutoksia alkaa näkyä vähitellen yritysten ja nuorten suunnittelijoiden asenteissa. Tulevaisuuden suuntaviivoja piirtävätkin alan opiskelijat.

viihde

Muotisuunnittelun lähtökohdat selvisivät heti opintojen alussa Aalto-yliopiston muotiopiskelijalle Walter Götschille.

– Ensimmäisellä materiaaliopin tunnilla opettaja sanoi, että kaikki mitä täällä teette, on huonoksi luonnolle. Silloin tuli hetkeksi pieni masennus... Mutta toisaalta tahdon opiskella, jotta voin muuttaa asioita.

Muotialan opiskelijoiden ja opettajien mukaan muutos onkin välttämättä edessä.

Myös Götschin mielestä muoti kulkee jopa liian nopeasti. Tokiossakin opiskellut Götsch ennustaa tahdin hidastuvan lähivuosikymmeninä.

– Uskon myös, että tulevaisuudessa ei ole enää eri seasoneita vaan yksittäisiä tuotteita. Lisäksi tullaan käyttämään entistä enemmän esimerkiksi kierrätysmateriaaleja ja 3D-tulostusta.

Nuoret piirtävät suuntaviivoja

Helsingin yliopiston käsityötieteen opettaja ja tutkija Ana Nuutinen pohtii, että muotivirtausten vauhti hidastuu ennen pitkää.

– Miten nopeaksi tuotanto voidaan kehittää, ja miten paljon ihmisten vaihtamistarvetta ja mieltymyksiä voidaan pakottaa nopeutumaan? Tässä aletaan olla niillä rajoilla, että ihmisille tulee suorastaan ähky.

Muoti- ja kulutusähkystä puhuu myös Aalto-yliopiston professori Pirjo Hirvonen. Siinä missä moni on täynnä informaatiota, myös muotiteollisuus puskee liian nopeasti liian paljon vailla kestävän kehityksen ajattelua.

Hirvosen mukaan yritykset ja etenkin opiskelijat ovat onneksi alkaneet ajatella uudella kestävällä tavalla. Hän uskoo, että avaimet muutokseen ovatkin uusien ammattilaisten käsissä.

– On aika ruveta jarruttelemaan ja nostamaan uusia asioita. Siihen ei liity ainoastaan kestävän kehityksen ajattelu vaan myös se, kuinka käytämme hyväksemme niinkin arvokasta asiaa kuin teknologiaa, Hirvonen sanoo.

"Blogeissa porisee"

Myös opettaja Ana Nuutinen ja opiskelija Walter Götsch uskovat, että ammattilaisilla ja kuluttajilla on mahdollisuus – jopa velvollisuus – muuttaa muotia nykyistä hitaammaksi ja eettisemmäksi.

– Koulutuksessakin opiskelijoita pitäisi kannustaa rohkeuteen, jotta he voisivat ottaa rauhallisesti, huolimatta kaupallisista ja tuotannollisista paineista, Nuutinen sanoo.

Muotiopiskelija Götsch kertoo saavansa inspiraatiota kaikkialta ympäristöstä. Häntä itseään kiinnostaa historia, mutta nykysuuntauksilta ei voi välttyä. Harva haluaakaan täysin välttää ajan virtauksia.

– En usko, että kovin moni haluaa poiketa muotisuuntauksista, sillä liian omalaatuiset eivät myy. Toki materiaalit antavat mahdollisuuden tehdä jotakin täysin omaa, mutta sekin on ajankohtaista.

Muotivirtaukset syntyvät yleensä, kun kuluttajat ja halpaketjut poimivat huippusuunnittelijoiden mallistoista mieleisensä tyylit. Nuutinen ennustaa, että kuluttajien ja suunnittelijoiden blogeilla on yhä suurempi merkitys muotivirtauksiin ja ihmisten makuíhin.

– Muotibloggarit ovat jopa muotitoimittajia edellä. Uskon, että blogeissa porisee ja sieltä tulee jotakin uutta näkökulmaa muotimaailmaan.

Muutoksista huolimatta tutkijoiden mukaan yksi asia on pysyvää.

– Muotia tarvitaan aina, se ei katoa mihinkään. Muoti on hyvin herkkä havainnoimaan asioita. Se tulkitsee, mihin suuntaan me olemme menossa, sanoo professori Pirkko Hirvonen.