Facebookin harhaanjohtavat arvontasivut keräävät kymmeniä tuhansia tykkääjiä

Esimerkiksi Tykkää jos olet suomalainen -sivulla Facebook-käyttäjiä kehotetaan tykkäämään ja jakamaan erilaisia arvontakuvia. Kuvia jakamalla arvontaan ei voi kuitenkaan osallistua, vaan osallistumista varten on annettava yhteystietonsa markkinointikäyttöön erillisellä arvontasivulla.

Kotimaa
Facebookin kirjautumissivu
Markku Karvonen / Yle

Sata kiloa karkkia, kylpytynnyri tai liput NBA-otteluun. Muun muassa tällaisia palkintoja arvotaan jo 41 000 seuraajaa keränneellä Tykkää jos olet suomalainen -sivulla Facebookissa.

Sivulla kuvia kehotetaan tykkäämään ja jakaamaan. Moni jakaa kuvat siinä luulossa, että samalla osallistuisi arvontaan. Todellisuudessa arvontaan voi osallistua vain erikseen linkatulla nettisivustolla, jossa osallitumisen ehtona on yhteystiedot.

Yhteystiedot antamalla pääsee mukaan arvontaan, mutta antaa myös luvan sähköposti- ja puhelimarkkinoinnille yli kahdellekymmenelle yritykselle

Kuluttajaviraston lakimiehen Hanne Hirvosen mukaan arvonnan ehdoista pitäisi kertoa selkeämmin.

– Osallistuminen menee tässä monimutkaiseksi. Tärkeää olisi, että arvonnan ehdot ja olennaiset tiedot saa kerrottua kuluttajille ennen kuin he osallistuvat arvontaan. Jälkikäteenhän se ei hyödytä ketään.

Osaa Facebook-käyttäjistä arvontakuvien jakaminen ärsyttää. Ja syystä. Facebook on linjannut omissa säännöissään, että arvonnan ehtona ei saa olla kuvien jakaminen tai tykkääminen.

Samat arvonnat Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa

Samanlaisia arvontasivuja on Facebookissa kymmeniä. Sivuilla ei lue, kuka niitä ylläpitää. Mutta moni niistä tekee yhteistyötä Smartresponse-nimisen yrityksen kanssa. Tanskalainen yritys ja sen suomalainen tytäryhtiö järjestävät arvontoja, joita Facebook-sivuilla jaetaan. Samanlaisia arvontoja järjestää Suomessa myös muutama muu yritys.

– Potentiaalisia asiakkaitamme ovat käytännössä muun muassa sähköpostimarkkinointia ja telemarkkinointia tekevät yritykset, kertoo Smartresponsen verkostopäällikkö Miika Heikkonen.

Heikkonen vahvistaa, että tykkääminen ja jakaminen ei riitä kilpailuun osallistumiseen.

– Se on tällainen slogan-tyyppinen ilmaus, että tykkää ja tule paikalle. Eihän kävelemällä sisällä kauppaankaan ole osallistunut arvontaan, vaan kyllä se kilpailulomake pitää täyttää.

Samoihin arvontoihin voi osallistua myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Kuukausittain jaettavien rahasummien ja palkintojen voittaja voi löytyä Suomen lisäksi siis myös ulkomailta.

– Eihän tämä hyväntekeväisyyttä ole, emme jaa huvin vuoksi rahaa ihmisille. Kyllä palkintorahat täytyy tulla jostain, ja meille ne tulevat arvontojen yhteydessä kerättävistä ihmisten tiedoista, Heikkonen sanoo.

Kuluttajaviraston lakimiehen Hanne Hirvosen mukaan kuluttajavirasto ei voi pakottaa Facebook-sivun ylläpitäjää kertomaan esimerkiksi sivun kuvauksessa, kuka sivua ylläpitää ja mitä tarkoitusta varten.

Valituksia on tullut

Osaa arvontoihin osallistuneista harmittaa se, että moni antaa huomaamattaan luvan monelle yritykselle markkinoida sähköpostitse ja puhelimessa. Pitkä lista yrityksiä luetellaan arvonnan ehdoissa, mutta ehdot on selattava pienen pienestä ruudusta.

Heikkosen mukaan yritys saa lähes päivittäin valituksia aiheesta.

– Siellä on tuhansia vastaajia päivittäin. Totta kai mukana on niitä, jotka ei huomaa, että hetkinen, tää onkin mainoskampanja, Heikkonen sanoo.

Jos markkinoinnista haluaa päästä eroon, kannattaa Smartresponseen olla mahdollisimman pian arvontaan osallistumisen jälkeen. Jos Smartresponse on ehtinyt välittää tiedot eteenpäin, pitää jokaiselle yhteistyöyritykselle ilmoittaa markkinoinnin lopettamisesta. yksitellen.