Suosittu mobiilipeli hämmentää ja koukuttaa – "Peliin on jätetty poikkeuksellinen mahdollisuus varastaa oikealla rahalla ostettua omaisuutta"

Nuorien älypuhelimissa leviävä verkkopeli hämmentää jopa alan ammattilaisia. Pelialan ammattilainen muistuttaa kuitenkin, että vanhempien kannattaa olla kiinnostuneita lapsiensa pelaamista peleistä.

Kotimaa
Growtopia koukuttaa pelaajia ja hämmentää vanhempia.
Yle Etelä-Karjala

Kotkalaisen Kukouri Mobile Entertainmentin toimitusjohtaja Kim Soares havahtui itse omien lastensa pelaamaan poikkeuksellisen koukuttavaan verkkopeliin Growtopiaan. Peli leviää tällä hetkellä nopeasti ja kasvattaa suosiotaan erityisesti nuorten pelaajien keskuudessa.

– Growtopia on poikkeuksellinen peli, sillä pelin tekijä on jättänyt peliin mahdollisuuden huijata toisia pelaajia ja varastaa oikealla rahalla ostettua omaisuutta. Muissa peleissähän tätä pyritään estämään. Toisaalta ehkä juuri tämä on yksi syy pelin viehätykseen, Soares kertoo.

Growtopian pelaaminen on materiaalin hankintaa, rakentamista ja vuorovaikutusta toisten pelaajien kanssa. Peli itsessään ei tarjoa pelaajalle mitään tiettyä päämäärää vaan pelaajat määrittelevät tavoitteensa itse. Pelitutkija Janne Paavilainen Tampereen yliopistosta arvioi, että pelistä syntyvä nautinto liittyy kahteen tekijään, vapauteen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

– Pelaajalla on enemmän tai vähemmän täydellinen vapaus, toki pelin sääntöjärjestelmän puitteissa, luoda oma seikkailunsa. Toisaalta sosiaalinen vuorovaikutus on hyvin voimakkaasti läsnä, on vuorovaikutus sitten yhteistyötä tai kilpailua.

Moraaliset kysymykset nousevat esille

Kim Soaresin mukaan Groowtopia nostaa esille myös pelaamiseen liittyviä moraalisia kysymyksiä.

– Onko oikein, että pelissä toiselta pelaajalta voi viedä vaikka viiden euron arvoisen omaisuuden? Jos sama tapahtuisi koulun pihalla nousisi siitä suuri haloo. Toisaalta omatkin lapset pelaavat tätä peliä ja joskus pelisession jälkeen on ollut hieman ikävämpikin tunnelma. Toisaalta se on myös kasvattava kokemus ja on parempi tulla huijatuksi mobiilipelissä kuin todellisessa maailmassa, Soares sanoo.

On parempi tulla huijatuksi mobiilipelissä kuin todellisessa maailmassa.

Kim Soares

Mobiilipelien kehitystahti on tällä hetkellä kovempi kuin koskaan. Mm. Tiny Troopersin kehittämisestä vastaavan Kukouri Mobile Entertainmentin toimitusjohtaja Kim Soaresin mukaan uusia pelejä tulee tarjolle lähes tulvana.

– Päivittäin uusia pelejä maailmanlaajuisesti tulee jopa tuhansia. Karu totuus on se, että suurimmalla osalla peleistä ei elinkaarta ole lainkaan. Toisaalta suosituimmat pelit tuottavat kehittäjilleen miljoonia euroja joka päivä, Soares sanoo.

Soareksen mukaan pelitalot satsaavat tällä hetkellä erityisesti data-analyyseihin perustuvaan kehitystyöhön.

Pelitalot seuraavat hyvin tarkasti miten pelaajat käyttäytyvät, missä vaiheessa he tekevät ostoksia ja milloin lopettavat.

Kim Soares

– Pelitalot seuraavat hyvin tarkasti miten pelaajat käyttäytyvät, missä vaiheessa he tekevät ostoksia ja milloin lopettavat. Tämän datan pohjalta pelejä kehitetään edelleen, Soares kertoo.

Hän kuitenkin korostaa, että pelkkä data-analyysi ei tee pelistä hyvää. Peli voi olla pelaajan kannalta hyvinkin pelattava, vaikka pelaaminen ei tuottaisi pelaajalle rahaa.

Korjattu 23.1. 2015 klo 9:45: Korjattu lause "Toisaalta suosituimmat pelit tuottavat kehittäjilleen satoja miljoonia euroja joka päivä, Soares sanoo." muotoon "Toisaalta suosituimmat pelit tuottavat kehittäjilleen miljoonia euroja joka päivä, Soares sanoo.".