Kuntoremontti osa 4: Arki vyöryy päälle

Vuodenvaihteen arkipyhät ovat ohi ja työelämässä painetaan täyttä viikkoa. Miten säännöllisen kuntoilun saa pysyväksi osaksi elämää arjen vyöryessä päälle? Tätä ihmettelee toimittajamme Soile Suvanto, joka aloitti uuden vuoden kunniaksi kuntoremontin.

Kotimaa
Soile Suvanto
Arkipyhät ja lomapäivät ovat ohi. Nyt haasteena on saada liikunta osaksi arkea.Soile Suvanto

Treenit on hyvä merkitä kalenteriin. Päiväkirjasta näkee, mitä on tullut tehtyä ja milloin. Kalenterini kertoo, että vuodenvaihteen tienoilla olleet arkipyhät ja lomapäivät auttoivat hyvään alkuun. Liikuntasuorituksia on kertynyt mukavasti niillä viikoilla, kun arkenakin oli välillä vapaata.

*Pyhät ovat auttamatta ohi ja eletään härkäviikkojen aikaa. *Tavallisessa arjessa punnitaan se, tuleeko kuntoilusta elämäntapa vai ei. Ja mitä kiireisempi työviikko, sitä hankalampaa liikunnan sovittaminen päiviini on.

Kynnys työpäivän jälkeen lähteä liikkumaan on korkea.Kotona odottavat arkiset hommat ja niiden jälkeen kotoa lähteminen muualle kuin pikaiselle iltakävelylle tuntuu hankalalta.

Enpä olisi voinut kuvitella liikuttavani 50 kiloa rautaa.

En myöskään halua olla mama, joka ei ole koskaan kotona. Kerran viikossa arki-iltamenoa riittää, se on pyhitetty joogalle.

Jos haluaa nostaa kuntoa, liikuntaa olisi kuitenkin saatava myös arkeen. Pelkkä viikonloppuliikunta ei riitä kunnon kohottamiseen, joten yritän sovittaa liikuntaa myös ma-pe -akselille. Tällä hetkellä näyttää siltä, että aamuaika ennen töihin menoa on ainoa mahdollisuus. Jälkikasvu lähtee kouluun ja minä muutamana aamuna joko salille tai lenkille.

*Liikunnasta ei saisi tulla uusi stressin aihe. *En halua liikunnasta uutta stressin aihetta enkä liiallista suorittamista, joten joka aamu en aio väkipakolla nousta liikkumaan. Merkitsen liikuntasuunnitelman kalenteriin etukäteen, mutta joustan tilanteen mukaan. Esimerkiksi tänä aamuna jätin ohjelmaan merkityn syketreenin väliin vähäisen unen takia.

Nyt on muutama punttitreeni takana.Eipä se Personal trainer helpolla päästäkään. Ohjelmassa on klassikkoliikkeitä maassavetoja, askelkyykkyjä ja penkkipunnerrusta.

Kropan vahvistuessa myös elämän muut osa-alueet vahvistuvat.

Painot ovat - miten sen nyt sanoisi - painavia.Enpä olisi voinut kuvitella, että pystyisin liikuttamaan 50 kiloa rautaa – mutta niinhän tuo jotenkuten maasta nousee.

*Salitreenin jälkeen lihakset ovat kipeinä. *Vielä ainakaan kipu ei ole tuntunut pahalta, ja on mennyt parissa päivässä ohi. Taitaa olla kroppa ihmeissään, kun sitä treenataankin salilla peräti kaksi kertaa viikossa aiemman kerran kuussa sijaan. Ehkäpä keho pidemmän päälle kuitenkin tykkää, mieli nauttii jo nyt liikkumisen jälkeisestä hyvänolon tunteesta. Toiveissa olisi myös, että toimistotyöläisen niskajumit vähenisivät pikku hiljaa.

*Juoksumatolla ehtii miettiä monenlaista. *Kuten sitä, kuinka kätevää olisi, jos treenaisi kolme kuukautta ja hyvät vaikutukset kestäisivät sitten loppuvuoden. Näin helposti homma ei etene, joten eipä anneta periksi.

*Kun kroppa vahvistuu, mielikin vahvistuu. *Viikon varrelta mieleen on jäänyt ajatus siitä, että kropan vahvistuessa myös elämän muut osa-alueet vahvistuvat. Kiitos Maikki Marjaniemelle tästä oivalluksesta. Sen avulla eteenpäin.

Uutta elämääni voit seurata Yle Oulun kolumneissa myös jatkossa. Jatketaan juttelua myös twitterissä @SoiSuva ja hashtagillä #uusielämä. Voit esittää myös kuntoiluun liittyviä kysymyksiä joko twitterissä @YleOulu ja @Soisuva tai lähettää sähköpostia osoitteeseen oulu@yle.fi (siirryt toiseen palveluun). Personal trainer Maikki Marjaniemi on lupautunut vastaamaan kysymyksiin.