1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Venäläinen avaruusteknologia sammuttaa tulipaloja Suomessa

Entinen valtionsalaisuus on valjastettu sammutustöihin Suomessa. Oululaisyritys on kehittänyt vanhasta tulipalojen sammutuskeksinnöstä nykyaikaisemman version, joka leviää hyvällä tahdilla myös maailmalle. Uusin valloitus on yhteistyö F1-veneiden kilpasarjan kanssa.

Kotimaan uutiset
Järjestelmä kehitettiin alun perin avaruusalusten sammuttamiseen, mutta oululaisyritys on jalostanut sen linja-autopalojen tukahduttamiseen.
Pasi Punkari / Yle

Oululaisyritys on valjastanut entisen venäläisen valtionsalaisuuden nykyaikaiseen sammutuskäyttöön. Kyseessä on vanha tekniikka, joka kehitettiin jo 60-70-luvuilla, mutta on päätynyt laajempaan kaupalliseen tuotantoon vasta viime vuosina.

Kyseessä on pienemmillään kuubalaisen sikarin kokoinen sammutusyksikkö, jonka sammutusteho perustuu aerosolisammutukseen.

Kun laitteen lämpöanturit tai savunilmaiset tunnistavat, että tulipalo on nostanut lämpötilaa lähtee patruunasta ulos purkautumaan valkoista kaasumaista usvaa, joka tekee alkusammutuksen.

Ihanteellisessa tilanteessa palo sammuu heti, mutta huonoimmassakin vaihtoehdossa alkusammutus antaa tärkeitä sekuntteja jatkotoimenpiteisiin.

Taustalla mielenkiintoinen historia

Oululaisyritys Salgromatic on perustettu muutaman vuoden pohjatyön jälkeen vuonna 2011, mutta itse keksinnöllä on vanha ja mielenkiintoinen historia.

Alkusysäys on tehty jo 60-70-luvulla, kun sekä Yhdysvalloissa ja silloisessa Neuvostoliitossa kilvoiteltiin siitä, kumpi maa ehtii ensiksi avaruutta valloittamaan.

Apollo-sukkulan testivaiheessa vuonna 1967 syttyi traaginen tulipalo, jossa kolmehenkinen miehistö paloi komentomoduulin sisälle. Tämä tuhoisa turma sysäsi liikkeelle myös avaruusalusten sammutusjärjestelmien kehitystyön. Ilmakehän toiselle puolelle kun ei voinut viedä hirveitä määriä sammutusvettä tai kaasuja.

Neuvostoliitto ehti ensin ja sai patentoitua käyttöönsä aerosoliaineen, mutta koska kyseessä oli valtionsalaisuus se ei levinnyt kaupalliseen käyttöön ennen patentin vanhenemista vuonna 2005-2006.

– Sittemmin myös meidän yrityksemme on kehittänyt tuotetta Sojuzin kanssa. Meni monta vuotta, että päästiin heidän kanssaan yhteisymmärrykseen. Alussa kuului muualta vinoilua, että se on venäläinen tuote. Mutta vaikka se on venäläinen niin eihän me olla Suomesta kuuhun lähdetty vielä kertaakaan, pohtii Salgromaticin myynti- ja palvelujohtaja Tommi Holappa.

Sopimus myös F1-ympyröihin

Muutama viikko sitten oululaisyritys pääsi mukaan F1-ympyröihin, kun F1-venetallit päättivät ottaa seuraavalle kaudelle käyttöön kilpaveneissä oululaisten sammutusjärjestelmän. Yritys oli tehnyt kehitystyötä F1-veneiden kaksinkertaisen maailmanmestarin Sami Seliön kanssa ja tämän työn tuloksena yritys sai jalan oven väliin myös kilpailupuolelle.

– Sopimus ei ole rahallisesti merkittävä, mutta brändiarvoltaan sitäkin valtavampi, pohtii Salgromaticin myynti- ja palvelujohtaja Tommi Holappa.

Maailmalla F1-venekisat kiinnostavat suuria katsojamääriä.

Alussa viranomaiset suhtautuivat nuivasti

Yrityksen alkuvaiheessa paloviranomaiset suhtautuivat nuivasti uuteen sammutusjärjestelmään.

– Kun me oli asennettu tuote asiakkaan tiloihin, niin paloviranomaisilta saattoi tulla meille soittoja, että mitä nämä purkit täällä seinällä ovat? Ensimmäiset kommentit eivät olleet painokelpoisia, mutta sitten kun me aloimme avaamaan tätä asiaa paloviranomaisille niin sitten pääsimme pikkuhiljaa samalle aaltopituudelle heidän kanssaan, kertoo Tommi Holappa.

Alkukankeuden jälkeen yrityksen tuotteita on levinnyt erikoisimmillaan esimerkiksi Etelänavalle Ilmatieteenlaitoksen kontteihin, kirkkojen ullakkotiloihin ja tuulivoimaloihin.

Pienin yksikkö pystyy sammuttamaan 0,2 kuution tilan eli käytännössä kahdensadan litran tynnyrin suuruisen alueen. Isoin patruuna riittää sammuttamaan 85 kuution tilan eli esimerkiksi ison linja-auton sisätilan.

Lue seuraavaksi