Lum haluaa Tähtikisa-sarjan Marskin kisat televisioon

Lappeenrannan urheilumiehet on sopinut ensi kesän Tähtikisa-sarjan kisojen televisioinnista Suomen Urheiluliiton ja Ylen kanssa. Televisiointi on kuitenkin vielä auki.

urheilutapahtumat
Antti Ruuskanen
Antti RuuskanenTomi Hänninen

Lappeenrannan Urheilumiehet haluaa ensi kesäkuussa järjestettävät Marskin kisat televisioon. Lum uskoo, että kisat on ensi kesän urheilukauden avauskilpailu Suomessa. Kotimaisista kärkinimistä Kimpiseen on tähän mennessä lupautunut keihäänheiton Euroopan mestari Antti Ruuskanen.

Seura on sopinut kilpailujen televisioinnista Suomen Urheiluliiton ja Ylen kanssa. Marskin kisoja ei ole aiemmin televisioitu, kuten ei muitakaan Tähtikisa-sarjan kilpailuja.

– Yleisurheilun eteen nostettaisiin profiilia, kun tällä kulmalla ei ole tv-kisaa. Televisioitavien yleisurheilukisojen katsojakeskiarvo on ollut puoli miljoonaa. Kauden avaus kiinnostaisi varmasti ihmisiä tv:n äärellä, Lumin puheenjohtaja Mauri Auvinen perustelee.

Lappeenrannan Kimpisestä televisioitiin viimeksi Eliittikisat vuonna 2012.

– Valittiin mieluummin tämä Marskin kisa, koska Eliittikisa-sarjassa on omat juttunsa. Siinä joutuu maksupuolelle, koska tuotantokustannukset ovat niin korkeat. Tämä on edullisempi ratkaisu. Urheilijoistahan se on kiinni, minkälaiset kisat on, sanoo Auvinen.

Tv-tuotannon ongelmana rahoitus

Lum koettaa lähikuukausina houkutella Marskin kisoihin lisää suomalaisia huippu-urheilijoita ja tavoitteena on saada Kimpiselle tänä vuonna myös ulkomaisia huippuluokan urheilijoita.

Ongelmia voi vielä tuottaa televisioinnin rahoitus. Ylen ehtona televisioinnille on, että seura osallistuu tuotantokustannuksiin noin 40 000 eurolla. Lappeenrannan Urheilumiehet toivookin, että kaupunki osallistuisi kustannuksiin 25 000 eurolla. Lappeenrannan kaupunki päättää maanantaina aamupäivällä avustuksen myöntämisestä. Kaupunginjohtajan esitys on kielteinen.

Lum päättää kaupungin avustuspäätöksen jälkeen, mitä kisojen televisioinnille käy.

– Saa nyt nähdä sitten, miten jatketaan. On lähdetty pitkälle siitä, että tv-tuotanto olisi mukana. Yrityksiä yritetään saada mukaan. Onhan se kova tavoite löytää yhteistyökumppaneita. Voisi kuitenkin ajatella, että näkyvyys tv-lähetyksessä kiinnostaisi yrityksiä, Auvinen sanoo.