Säästöt osuvat lukioihin – opettajien määrä vähenee

Jyväskylän koulutuskuntayhtymän pitäisi säästää lukiokoulutuksesta 2-3 miljoonaa euroa. Se tarkoittaa ryhmäkokojen kasvua.

etäopetus
Lukiolaisia oppitunnilla.
Ville Airaksinen / Yle

Lukiot painiskelevat säästöjen kourissa. Säästöjen vuoksi lukioissa jouduttaneen kasvattamaan ryhmäkokoja ja lisäämään etäopetusta. Tämä tarkoittaa, että opettajien määrä pienenee.

– Jos ja kun ryhmäkoot kasvavat, niin kyllä se tarkoittaa opettajien määrän vähenemistä. Ja kuten kaikissa muissakin organisaatioissa, ensimmäisenä varmaankin katsotaan määräaikaisten tilannetta, sanoo Jyväskylän Schildtin lukion rehtori Ari Pokka, joka on myös maailman rehtorijärjestön ICP:n puheenjohtaja.

Suurin piirtein neljä viidestä opettajasta on vakituisia. Pokka arvioi kuitenkin, että työttömien opettajien määrä kasvaa

– Pitäisi miettiä mitä työttömille opettajille tarjotaan. He ovat korkeasti koulutettuja ammattilaisia, ja opetustyötä Suomessa tarjoaa käytännössä vain koululaitos, Pokka sanoo.

Säästöt maksavat nuoret

Viime kädessä opetusresurssin leikkaus kohdistuu oppilaisiin.

– Olen vakaasti sitä mieltä. Toki aikuisten työ on tärkeää, mutta keskeisin asia on se, että uudelle sukupolvelle tarjotaan koulutusta, joka poikkeaa selvästi siitä mitä vielä vähän aikaa sitten pystyttiin tarjoamaan. Väittäisin, että se tulee näkymään heidän osaamistasossaan, Pokka sanoo.

– Opiskelijat, koululaiset ovat ne joitten kautta koulua pitää katsoa, hän täydentää.

Pokan mukaan muutokset vaativat lukiolaisilta entistä varhaisempaa kokonaisvastuun ottamista omista opinnoista.

Etäopetus ei alenna palkkoja

Etäopetuksen lisääntymisen on pelätty laskevan opettajien palkkoja.

– En usko, että palkat etäopetuksen vuoksi laskevat. Tästä on valtakunnassa keskusteltu, ja etä- ja monimuoto-opetuksessa opettajan palkka kurssista on sama kuin kontaktiopetuksessa. Etäopetus ei siis ole mikään tapa säästää palkkakustannuksissa, Pokka toteaa.

Etäopetuksen säästöt tulevat siitä, että oppilaat eivät ole koulussa.

– Silloin tullaan tilamitoitukseen, ja sitä kautta voidaan kiinteistökuluja pienentää. Täytyy myöntää, että se on hyvin haastava tapa miettiä malli, jossa koko ajan osa oppilaista on opetuksessa koulun ulkopuolella, Pokka sanoo.

Etäopetus ei myöskään sovellu ihan kaikille.

– Omastakin koulusta tiedän, että on oppilaita, joille se se sopii mainiosti. Mutta sitten on niitä, joiden kohdalla pitäisi todella tarkasti varmistaa, että siitä etäopiskelupäivästä tulee oikeasti opiskelupäivä, Pokka kertoo.

Ari Pokkaa haastatteli Riikka Pennanen.