Veroneuvoja kannattaa kysyä, mutta puhelinneuvot eivät välttämättä päde

Verosuunnittelun tekeminen on tärkeää ennakointia tulevaan. Moneen tilanteeseen veronmaksaja voi varautua, mutta itsekseen ei kannata jäädä tuskailemaan.

Kotimaa
Sauna järven rannalla.
Sanna Kähkönen / Yle

Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiain johtaja Vesa Korpela uskoo, että veroja maksava kansa on pääasiallisesti valveutunutta verosuunnittelun osalta.

– Niin meidän kuin Verohallinnonkin nettisivut auttavat löytämään vastauksia verosuunnitteluun.

Korpelan mukaan kimmoke veroasioiden suunnitteluun ovat tilanteet, joista epäillään tulevan veroja niin paljon, että etukäteissuunnittelu on kannattavaa.

– Näitä tilanteita voisivat olla esimerkiksi vaikkapa perimiset tai myymiset.

Verojen suhteen yllätyksiä kuitenkin tulee, toteaa Korpela.

– Juuri tällaiset pitkään omistetut omaisuudet kuten kesämökki, joka realisoidaan. Usein hämmästellään sitä veron määrää (siirryt toiseen palveluun), mitä siitä tulee maksettavaksi.

Laajasta laista löytyy poikkeamia

Kansalaiset ovat yhteydessä myös Verohallintoon, sanoo henkilöverotusyksikön johtava veroasiantuntija Jukka Rautajuuri.

Voi syntyä tilanteita, missä ihan kaikkeen ei olla osattu varautua, vaikka johonkin tiettyyn asiaan oltaisiinkin perehdytty tarkemmin.

Jukka Rautajuuri

– Yhteydenottoja kyllä tulee. Verolainsäädäntö on aika laaja. Yleissäännösten lisäksi siellä löytyy paljon poikkeamia.

Suunnittelun jälkeenkin saattaa yllätyksiä tulla juuri verotuksen monimuotoisuuden vuoksi.

– Voi syntyä tilanteita, missä ihan kaikkeen ei olla osattu varautua, vaikka johonkin tiettyyn asiaan oltaisiinkin perehdytty tarkemmin.

Verohallinnon nettisivuilla on Rautajuuren mukaan kattavat ohjeet verotuksen suhteen. Verohallintoon ollaan yhteydessä viimeistään sitten, kun on saatu kielteinen verotuspäätös.

– Silloin kaivataan tarkempia perusteluita sekä ohjausta jatkotoimia varten.

Omat hoksottimet tarkkana

Verohallinnon yleisneuvonnassa annettuja ohjeita ei voida laittaa suoriltaan verotuksen perusteeksi, sanoo veroasiantuntija Jukka Rautajuuri. Verohallinnon puhelimitse annetut neuvot eivät määrää verotuksen toteutumista, vaan vastuu on verotettavalla itsellään.

Kysymyksiä tulee ihan laidasta laitaan. Syy on varmasti siinä, että nämä verosäännöstön asiat eivät ole suurelle osalle arkisia.

Jukka Rautajuuri

– Saattaa olla, että puhelinkeskustelun neuvontatilanteessa kysyttyä asiaa ei käsitellä ihan kaikilta kanteilta.

Rautajuuri neuvoo tutustumaan myös ennakkoratkaisumenettelyyn (siirryt toiseen palveluun). Asiakas voi hakea omaan verotukseensa keskusverolautakunnalta ennakkoratkaisua, kun asia on periaatteellisesti merkittävä, ja päätös edistää verotuskäytännön yhtenäisyyttä. Jos asia on jo kertaalleen ratkaistu tai se on jo vireillä, keskusverolautakunta ei anna päätöstä.

Yksilöityihin kysymyksiin voi hakea tarkennettua neuvoa Verohallinnon asiaan perehtyneeltä asiantuntijalta.

– Kyllä meillä puhelinlangat laulaa. Kysymyksiä tulee ihan laidasta laitaan. Syy on varmasti siinä, että nämä verosäännöstön asiat eivät ole suurelle osalle arkisia.