Trafin laadunvalvonta paljastaa: Katsastusasemien toiminnassa pahoja puutteita

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on runsaan vuoden ajan käyttänyt uudenlaista katsastusasemien laadunvalvonnan mittausta. Tuloksista käy ilmi, että monen aseman toiminta on jopa hylsyn arvoista.

Kotimaa
Katsastuspiste algâttij tooimâs Avelist 6.11.2014.
Eljas Niskanen / Yle

Katsastusasemien työnlaadun valvonnalle näyttää olevan tarvetta. Asemien Trafilta saamat arviot vaihtelevat jopa saman ketjun sisällä liikennevalomallissa punaisesta vihreään.

Parhaaseen tulokseen eli vihreään valoon yltää vain harva asema. Sen sijaan punaista valoa on tarjolla yllin kyllin.

Hyvä asema löytää tarvittavat viat eikä puutu liian kaikkeen mahdolliseen

Janne Huhtamäki

Punainen valo on arvioitu asteikolla arvosanalla 0-4, keltainen valo 4-7 ja vihreä suoritus asteikolla 7-10.

Suomessa on noin 450 katsastusasemaa. Näistä peräti 178 asemaa löytää kohdaltaan tuoreissa tilastoissa punaisen valon.

Testiautoja katsastuksessa

Katsastustiedot tallentuvat Trafin tietojärjestelmään. Sieltä laaditaan raportteja ja valvotaan vuotuisia 3,3 miljoonaa katsastusta. Tämän lisäksi Trafi tekee testiautotoimintaa. Tulosta heikentävät havaitsemattomat viat.

– Testiautoon asennetaan etukäteen tiettyjä vikoja ja sitten seurataan löytääkö katsastusasema nämä viat. Lisäksi käydään katsastusasemilla katsomassa miten hyvin asema selviää tehtävistä, Trafin osastonjohtaja Janne Huhtamäki toteaa..

Myös liian tiukka katsastus korjauskehotuksineen voi pudottaa arvosanaa.

– Kehitettävää on, mutta katsastustoimipaikat ovat innokkaasti tarttuneet asiaan.

Katsastushinnat kurissa

Trafin osastonjohtaja Janne Huhtamäki selittää varsin vaihtelevia tuloksia sillä, että joissakin paikoissa käy hyvin vähän autoja, jolloin tilastollinen valvonta ei sovi niille niin hyvin kuin asemille, joissa käy tuhansia asiakkaita.

– Hyvä asema löytää tarvittavat viat eikä puutu kaikkeen mahdolliseen, Huhtamäki sanoo.

Katsastusasemien määrää Suomessa Huhtamäki pitää varsin korkeana verrattuna vaikkapa Ruotsiin, missä suhteessa on puolet vähemmän katsastusasemia.

Tämä on toisaalta pitänyt kilpailun kovana ja hinnat kurissa, ja sehän on kuluttajan etu.

– Katsastuksen tarkoitus on, että ajoneuvo on riittävän hyvässä kunnossa tien päälle.

Trafi voi peruuttaa katsastusaseman luvan kokonaankin, mikäli toimintaa ei korjata ja asenne ei ole kohdallaan, mutta tähän turvaudutaan äärimmäisen harvoin.

Huhtamäki kertoo, että viime vuosien aikana tällaisia tapauksia on ollut vain yhden käden sormin laskettava määrä.

– Nyt meillä on paremmat työkalut kehittää katsastustoiminnan laatua.