1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Munkkiniemi

Satavuotiasta nelosta juhlittiin Munkassa

Raitiotielinja rakennettiin Helsingin keskustasta Munkkiniemeen uusien asukkaiden houkuttelemiseksi. Linjasta on muodostunut kaikkein suosituin.

Kuva: Olli Ihamäki / Yle

Tuskinpa 1900-luvun alun grynderi M. G. Stenius ymmärsi minkälaisen kulttuuriteon hän teki rakentaessaan rahanhimossaan raitiotielinjan Helsingin keskustasta asumattomaan Munkkiniemeen. Steniuksen johtoajatuksena oli panna rahoiksi ostamillaan Munkkiniemen kartanon mailla toteuttamalla sinne jättimäinen yhdyskunta.

Itse Eliel Saarinen saatiin suunnittelemaan alueen asemakaavaa.

Mutta kukapa olisi tuohon aikaan ollut kiinnostunut muuttamaan niin kauas maalle, jos sinne ei olisi ollut jotain järkevää kulkumuotoa.Niinpä ensin hoidettiin pois päiväjärjestyksestä liikkumispulma. Vaikka Steniuksen suuret suunnitelmat eivät lopulta toteutuneetkaan, syntyi liki asumattomaan Munkkiniemeen mitä edistyksellisin joukkoliikennelinja, jonka 100-vuotista olemassaoloa on syytä juhlia.

Nelosen raitiovaunusta on muodostunut elimellinen osa Munkkiniemeä ja munkkalaiset ovat myös hyödyntäneet nelosta täysimääräisesti. Se on ollut Stadin suosituin spåralinja ja skurut kuljettavat sillä päivittäin peräti 26 000 matkustajaa. Vertailun vuoksi todettakoon, että saman verran on asukkaita koko Savonlinnan kaupungissa.

Saarisen mahtavista suunnitelmista ei lopultakaan paljoa valmistunut, mutta vaikuttava puistobulevardi, Munkkiniemen puistotie on kuitenkin alkuperäisajatuksen mukainen. Sen leveys, pikkukauppojen kirjomat kivijalat, majesteettiset jalopuut ja ennenkaikkea väylän keskellä humisten liukuvat raitiovaunut luovat mannermaista tunnelmaa tähän tavoiteltuun hienostokaupunginosaan.

Liikenneyhtiö HKL on ymmärtänyt munkkalaisten lämpimän ja sydämellisen suhteen raitiovaunuun ja pannut ehkä siksikin nelosen linjalle aina parhaan kalustonsa. Ei siis ihme, että juuri Munkkiniemessä antaa raitiovaunu elähdyttävän tunteen jalostuneesta kaupunkimaisesta asumisesta, johon luonnollisena osana kuuluu sivistynyt liikkumisen tapa ja tyyli.

Lauantaina, juhlapäivänä liikkui nelosen linjalla edustava kokoelma HKL:n raitiovaunukalustoa, mutta suurimman huomion keräsi hienosti kunnostettu vuoden 1955 ratikka, joka liikennoi alkuperäisellä Erottajan- Munkkiniemen reitillä 100V-linjatunnuksella.