Kotisohvalta Kelaan ja apteekkiin videoyhteyden avulla

Etäasiointi omalta sohvalta tietokoneen äärestä eri palveluntarjoajien kanssa on viimein lähempänä kuin koskaan. Ähtärin kaupunki on lähtenyt mukaan laajaan etäpalveluhankkeeseen. Kaupunki sekä yli 20 yritystä ja yhdistystä tulevat tarjoamaan omia asiantuntijapalvelujaan videoyhteyden avulla kaupunkilaisille.

tekniikka
ähtärissä palveluita saa videoasiointina
Pasi Takkunen / Yle

Ähtärin kaupunginvirastossa avattiin jo vuonna 2011 uusi yhteispalvelupiste, jossa on tarjottu kaupunkilaisille myös valtionhallinnon palveluja. Nyt kaupungissa laajennetaan sähköistä etäpalvelukokeilua, eÄhtäri-hanketta, johon on lähtenyt tähän mennessä mukaan kaupungin lisäksi yli 20 yritystä ja yhdistystä.

– Aina pitää sanoa, että hieman jännittää, mutta siten saadaan parasta aikaiseksi. Tekniikkaa on jo testattu niin, että hyvät edellytykset (etäpalvelulle) on olemassa. Mielenkiinnolla odotamme tuloksia, kertoo Ähtärin kaupungin hallintojohtaja Seppo Karjala.

Käytännössä sähköinen palvelu tarkoittaa sitä, että kaupunkilaiset voivat saada asiantuntija-apua suoraan kotisohvaltaan näköyhteyden avulla vaikkapa maistraatilta, apteekista tai terveyskeskuksesta.

E-palvelut yleistyvät, mutta kehitystä tarvitaan vielä

Palveluntarjoajat tiedostavat ihmisten huolen sähköisten palvelujen saavuttamisesta. Hallintojohtaja Seppo Karjala kertoo, että palvelun käyttämiseen tarvitaan tekniikkaa, mutta palvelua itsessään rukataan kevään aikana entistä helppokäyttöisemmäksi.

– Kyllähän tämän käyttö vaatii tietyn tekniikan olemassaolon, eli että on vaikkapa se tabletti, jossa on kamera ja ääniyhteydet luotavissa. Kehittelemme nyt palvelun helppokäyttöisyyttä mikä ei vaatisi erityisosaamista, vaan että palvelu olisi suurinpiirtein muutaman napinpainalluksen päässä, sanoo Karjala.

– Tiedän sen huolen, mikä ihmisillä on, että eihän se nyt niin sanotusti minua koske, mutta tulevaisuudessa koskee kyllä. Toki tämä vaatii vielä myös lainsäädäntöä tuekseen, ja pitää varmistaa, että siellä toisessa päässä ei ole aivan kuka sattuu, vaan etsitään ne parhaat asiantuntijat, muistuttaa liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko.

– Perustuslakikin sanoo, että asiantuntijapalvelut pitää olla saatavilla ja saavutettavissa. Ja vaikka Suomi on pieni maa, ovat välimatkat pitkiä ja palvelut ovat keskittyneitä, niin tämän etäpalvelun avulla saadaan se paras mahdollinen palvelu. Toki pitää ottaa huomioon, ettei jokainen pysty käyttämään tai hyödyntämään tätä maksimaalisesti, eli sitten pitää olla myös sitä avustettua palvelua, Risikko jatkaa.

Etäpalvelujen käyttö edellyttää toimivia nettiyhteyksiä myös syrjäkylille.

– Valtio tekee koko ajan työtä, että kaikilla olisi ainakin mahdollisuus hyviin nettiyhteyksiin. Päivämäärää ei voida vielä luvata, Paula Risikko toteaa.

Apteekki mukana kokeilussa

Ähtärin apteekki on yksi eÄhtäri-hankkeeseen mukaan lähteneistä yrityksistä. Farmaseutti Marja Demirci sanoo, että päätös uuden palvelumuodon kokeilusta ei ollut vaikea.

– Apteekinkin on taivuttava, ja mielellään me taivutaankin. Tämä on uusi palvelumuoto, ja me kyllä menemme sen mukana, Demirci sanoo.

Vaikka voisi kuvitella, että puhelimella soittaminen esimerkiksi apteekkiin ei olisi ison vaivan takana, on Ähtärin apteekin farmaseutti sitä mieltä, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

– Ihmisläheinen kasvotusten keskusteleminen on ihan eri asia kuin puhelimitse jutteleminen, ja esimerkiksi lääkeinformaatiota on helpompi antaa kasvotusten. Tuotteita voi myös esitellä kuvallisen yhteyden avulla.