Lähiruokapiiri on tuottajalle helppo kanava asiakkaisiin: "Pienellä vaivalla iso kuluttajajoukko"

Facebookissa toimivista REKO-lähiruokaryhmistä on tullut suosittuja väyliä lähiruuan jakeluun vaivattomuutensa ansiosta. Tuottajalle se on halpa ja tehokas tapa löytää kerralla iso ostajakunta. Alkujaan Pietarsaaressa perustettu lähiruokapiirimalli ovat levinnyt eri puolille Suomea ja nyt myös Kokkolaan. Valtakunnallisesti malli saa jopa 200 uutta asiakasta päivässä.

ilmiöt
Kuvassa sonni ja lapsi.
Iisakki Rintamäki ison Ismo-sonnin kanssa.Anne Rintamäki

Lähiruokaryhmät tarjoavat tuottajille hyvän väylän tavoittaa alueen asiakkaita. Alaveteliläinen lihantuottaja lähti mukaan Kokkolassa aloittavaan ruokapiiriin, koska se on kätevä ja vaivaton tapa löytää lisää asiakkaita.

– Se on tehokasta ja markkinointi ei maksa mitään, kun kaikki tilaukset hoituvat Facebook-ryhmässä. Samalla lähiruuan periaate toteutuu hyvin: asiakaskunta on lähellä, kehuu jo kahdessa lähiruokapiirissä mukana oleva Ylikallion Kyyttötilan Anne Rintamäki.

Vaikka Facebookissa tapahtuva lähiruuan myynti on luomutuottajalle hyvä järjestely, ainoastaan siihen ei voi nojata.

– Pienellä vaivalla tavoittaa ison kuluttajaryhmän. Mutta yksin Facebook ei tietenkään jakelukanavana toimi. Kyyttö kun on hieman tuntemattomampi tuote, joten sen markkinointiin tarvitaan myös toimivat kotisivut.

Kyytön kasvatus perustuukin täysin lihan suoramyyntiin, ja kaikesta tilalta myytävästä lihasta yli puolet menee ruokapiirien asiakkaille. Loput myydään ravintoloille ja muille kuluttajille.

Kokkolan piiri otettu hyvin vastaan

Kokkolan uusi, Facebookissa toimiva REKO-lähiruokapiiri on saanut innostuneen vastaanoton.

Jopa sata asiakasta on tilannut muun muassa lihaa, porkkanoita ja munia paikallisilta tuottajilta, yhteensä lähes 900 kiloa.

Se on tehokasta ja markkinointi ei maksa mitään, kun kaikki tapahtuu Facebookissa.

Kyyttötilallinen Anne Rintamäki

Ryhmän on polkaissut pystyyn kaksi aktiivista kokkolalaiskuluttajaa. Perustaja Ida-Maria Björkqvist kuvailee ainakin alkuinnostusta huimaksi.

– Vielä reilu viikko sitten ryhmässä oli jäseniä 40 ja nyt ollaan jo reippaasti yli viidensadan. Selvästi iso joukko haluaa ostaa paikallista ruokaa, kun joku vain asian organisoi, Björkqvist toteaa.

Tuotteiden tilaus ja markkinointi tapahtuvat Facebookissa. Ensimmäinen ruuan jakotilaisuus ilman välikäsiä on Kokkolassa tiistaina. Omia tuotteitaan ryhmässä myy kymmenkunta lähituottajaa.

Valtakunnallisesti malli on levinnut jo 35 paikkakunnalle, ja jäseniä piireissä on jo yli 15 000. Koko idean Ranskasta Suomeen tuonut Thomas Snellman tiesi, että tällaiselle olisi kysyntää.

– Esimerkiksi Pietarsaaren lähiruokapiirin tämän vuoden liikevaihto ylittää reilusti 200 000 euroa, kun viime vuonna ruokaa myytiin noin 120 000 eurolla.

Kasvotusten saa myös palautetta

Asiakkaiden kohtaaminen kasvotusten on tuottajalle työn suola. Silloin saa palautetta, joka auttaa hilaamaan tuotantoa asiakkaiden mieltymysten mukaan.

Vielä reilu viikko sitten ryhmässä oli jäseniä 40 ja nyt ollaan jo reippaasti yli viidensadan.

Kokkolan REKO-lähiruokapiirin perustaja Ida-Maria Björkqvist

– Kun ihminen tilaa lihaa uudestaankin, niin siitä se merkitys omalle työlle tulee, perustelee Rintamäki.

Takakonttimyyntiin tuottaja on varautunut. Tuoretuotteiden kanssa on oltava tarkkana, että kylmäketju säilyy.

– Tärkeintä on, että tuotteiden säilytyslämpötila pysyy oikeana ja sitä seurataan. Omavalvontajärjestelmä pitää olla myös kunnossa.