Katsastusalan etujärjestö: Punainen pompula ei tee asemasta huonoa

Esimerkiksi Keski-Suomessa katsastusasemien toiminta on varsin kehnoa, jos sitä arvioidaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin selvityksen perusteella. Alan etujärjestön mielestä tilastoinnissa on puutteita, ja se katsoo asemien rankkaamisen johtavan kuluttajan kukkarolla käymiseen.

Kotimaa
katsastus auto mies
Tommi Parkkinen / Yle

Keski-Suomen 18:stä katsastusasemasta puolet sijoittui Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin selvityksessä huonoimpaan punaiseen luokkaan. Parhaaseen eli vihreään luokkaan selvisi vain kolme asemaa.

Tilasto ei kerro totuutta, koska portaat ovat hyvin, hyvin pienet.

Toiminnanjohtaja Jyrki Hautaviita

Arvosanoilla yhdestä kymmeneen Keski-Suomen katsastusasemien keskiarvo on hieman yli neljä.

Tilastossa ajoneuvot jaetaan viiteen ikäryhmään ja katsastusaseman hyvyys tai huonous paljastuu ikäryhmien vikatilastoista.

Suomalaisten katsastusalan yrittäjien etujärjestö YKL ry:n toiminnanjohtaja Jyrki Hautaviita pitää tilastoinnin tapaa ongelmallisena.

– Se ei kerro koko totuutta, koska portaat vikatilastoissa on hyvin, hyvin pienet. Ajoneuvon iästä riippuen vikatilastosta laskettuna 1,33-3,8 prosentin ero saa aikaan valon lipsahtamisen punaiselta vihreäksi.

"Vihreä ei ole punaista parempi"

Trafin ajatus tilastojen laatimisessa on kuluttajavalistus eli millä asemilla viat löytyvät ja millä eivät. Hautaviita ei sitä kokonaan niele.

– Kyllähän tilastot toki vikojen löytymisestä kertovat, mutta me emme millään pysty varmistumaan, että esimerkiksi ajoneuvokanta, joka katsastusasemilla käy, on samanlaista. Voin vakuuttaa, että vihreällä tai punaisella asemalla ei saa sen huonompaa tai helpompaa palvelua.

Hautaviidan mukaan asemien arviointi on jo aiheuttanut jonkin verran liikehdintää.

Emme millään pysty varmistumaan, että ajoneuvokanta, joka asemilla käy, on samanlaista.

Toiminnanjohtaja Jyrki Hautaviita

– Ihmiset katsovat, että kun on punainen pompula, niin epäillään, että siellä menee auto helposti läpi, mutta ei se niin ole.

Hautaviita myöntää, että varmasti tatsastusarvostelu jonkin verran vaihtelee. Tuoreimmassa tilastossa esimerkiksi 8 vuotta vanhojen autojen keskiarvosta neljä pääsee seiskaan parantamalla vikatilastoja 1,3 prosenttia.

– Jos on sata vikaa ja löytää 1,3 vikaa nykyistä enemmän, niin onko marginaali suuri vai pieni? Minusta se on kyllä todella vähän.

"Paljonko seiskan ja kympin väli maksaa?"

Hautaviidan mielestä Trafin järjestelmä käy suoraan kuluttajien kukkarolla.

– Jos asema on maan keskiarvossa, niin sen pitäisi olla ihanne, mutta sellainen saakin vain seiskan. Jos haluaa olla hyvä ja saada kympin, on käytetävä tiukempia arvosteluja. Siitä on paljon keskustelu, paljonko tämä seiskan ja kympin väli maksaa kuluttajalle ja saadaanko sillä liikenneturvallisuutta.

Niin sanottuun punaiseen luokkaan Jyväskylästä sijoittuivat A-Katsastuksen toimipisteet Jyväskylässä, Jämsässä, Keuruulla ja Viitasaarella. Jyväkylän Q Katsastus, Meidän Katsastus Jyväskylästä, TJ Katsastus Jämsässä ja Laukaassa sekä Saarijärven Katsastus.

Parhaaseen eli vihreään luokaan ylsi vain kolme asemaa kahdeksastatoista: Jyväskylän Autokatsastus Vaajakoskelta, Veikon Katsastus Jyväskylästä ja Karstulan Autokatsastus.

Jyrki Hautaviitaa haastatteli Antti Seppälä.

Klo 13:09 korjattu, että vihreitä asemia on kolme, eikä kaksi.