1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raiteet

Entinen kaupunginarkkitehti siirtäisi ratapihan

Ilkka Halinen vaikutti pitkään Jyväskylän kaupunginarkkitehtina. Aivan kaikkea hän ei saanut toteutumaan, eikä kaikki toteutunutkaan täysin miellytä.

Kuva: Jyväskylän kaupunki

Ilkka Halinen työskenteli Jyväskylän kaupungin palveluksessa liki 40 vuotta, ja on ollut merkittävä vaikuttaja Jyväskylän kaupunkikuvassa. Omasta mielestään hänen kädenjälkensä näkyy erityisesti Lutakon alueella, vaikka hän painottaakin kaupunkisuunnittelun olevan tiimityötä.

– Kokonaisuutena olen ylpeä rantaväylästä ja sen ympäristöstä. Sehän oli takapihaa, mutta sitten saatiin Agoraa, Innovaa ja Matkakeskusta siihen, ja ennen kaikkea Lutakon rakentaminen. Synnytimme kaupunkia ohitustien näkymään, ja se on aika paljon se mielikuva, jonka ohi ajavat saavat kaupungista, Halinen sanoo.

Rantaväylän maamerkki on kuitenkin Technopoliksen Innova -torni.

– Pekka Kettunen oli silloin Technopoliksen hallituksessa, ja vei sen siellä läpi "kun minä sen halusin", niin kai voin ottaa sen tällaisena omana kädenjälkenä, Halinen sanoo.

Yleiskuva hyvä

Ihan kaikki Lutakossakaan ei Halista tyydytä.

– Olen ehkä vähän pettynyt Rantaväylän risteykseen Lutakon tanssisalin viereen tulevaan kortteliin. Olisin toivonut siihen enemmän luonnoksissa ollut veistoksellisuutta, se on kuitenkin hyvin näkyvää paikkaa. Ihan hyviä toimistorakennuksia ne ovat, mutta vähän siinä olisi voinut olla arkkitehtuurista ekstraa, hän sanoo.

Muutoin Halinen on periaatteessa tyytyväinen Jyväskylän kaupunkikuvaan ja sen kehitykseen.

– Joissain paikoissa olisi voinut olla arkkitehtuurillisesti kunnianhimoisempi, mutta periaatteet ovat kyllä kunnossa, hän sanoo.

– Nyt se suuri projekti olisi Paviljongin kokonaisuus. Suunnitelmahan on valtavan hieno, hän jatkaa.

Ratapiha on väärässä paikassa

Halisen ylistämä ranta on kuitenkin kipupiste. Jyväskylän keskustan erottavat Jyväsjärvestä laaja ratapiha, Rantaväylä ja itse ranta tunnetaan vankan betonointinsa vuoksi Ceausescu beachina.

– Minulla on se käsitys, että Ceausescu beach nimi tuli sinä aikana kun se oikeasti oli pelkkää betonia. Nythän se on aika rehevää. Ehkä ongelma on enemmän siinä, että kulkuväylä on aika kapea. Sehän on täyttömaata, ja haluttiin täyttää Jyväsjärveä mahdollisimman vähän, Halinen aprikoi.

Massiivinen ratapiha kaupungin ja järven välissä on kiistämätön ongelma. Rautatie on ollut paikoillaan toista sataa vuotta, eikä Halinen näe sille pikaista ratkaisua.

– Jos ei sitä sitten viedä maan alle. Tärkein on kuitenkin ratapiha ja sen leveys, sehän tuli 70-luvulla, eikä varmaan ole oikealla paikallaan siinä, hän sanoo.

Myös Jyväskylän kaupunginjohtajaksi valittu Timo Koivisto otti valtuuston kaupunginjohtajahaastattelussa esiin ratapihan ja sen mahdollisen kattamisen.