Halu toteuttaa itseään ja työskennellä kotiseudulla vie usein yrittäjäksi

Nuorten into, uskallus ja usko omiin kykyihinsä ovat heidän valttejaan yritysmaailmassa, sanoo yrittäjävalmentaja. Myös sosiaalisen median käyttö on nuorille helppoa ja luontevaa.

Kuva: Eeva Pentikäinen / YLE

Peliala, media ja mainonta sekä tapahtumatuotanto – ne kiinnostavat kainuulaisia yritysmaailmaan halajavia nuoria. Yrittäjävalmentaja Ollis Leppänen kertoo, että usein yrittäjyyden taustalla on halu tehdä omaa juttua ja työskennellä kotiseudulla.

– Yrittäjyydessä nuoria kiinnostaa myös omien unelmien tavoittelu, itsensä toteuttaminen ja työskentelyn vapaus. Myös hyvä porukka on usein se, mikä laukaisee yrittäjyyskipinän, ympäri Suomen yrittäjyysvalmennusta järjestävän Intotalon (siirryt toiseen palveluun) toimitusjohtaja Ollis Leppänen kertoo.

"Tulevaisuudessa melkein kaikki yrittävät"

Mallu Komulainen kävi Intotalon Hiomo-yrittäjyysvalmennuksessa pari vuotta sitten ennen kuin perusti Kajaanissa toimivan Resign Design -vaatemyymälänsä. Komulainen ryhtyi yrittäjäksi, koska halusi tehdä jotain omaa.

Enää ei tule samanlaisia isoja työllistäjiä kuin ennen. 20–30 vuoden päästä Kainuussa suurin osa työllistää itse itsensä

Ollis Leppänen

– Käsityöalalle ei oikein voi työllistyä muuten kuin ryhtymällä yrittäjäksi. Erityisesti Kainuussa erikoisemmilla aloilla tarvitaan ihmisiä, jotka rohkenevat lähteä yrittämään, koska ei ole isoja firmoja, joihin voisi mennä palkkatyöhön, Komulainen sanoo.

Ollis Leppäsen mielestä yrittäjyys ja yrittäjämäinen työskentely ovat yhä yleisempää tulevaisuuden työelämässä. Yrittäjyydessä tarvittavia taitoja opetetaankin jo peruskoulussa. Niitä ovat esimerkiksi yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, itsensä markkinoiminen sekä internetin ja sosiaalisen median käyttö.

– Enää ei tule samanlaisia isoja työllistäjiä kuin ennen. 20–30 vuoden päästä Kainuussa suurin osa työllistää itse itsensä, hän ennustaa.

Into ja uskallus ovat nuorten valtit

Nuorten valtti yrittäjämaailmassa on Ollis Leppäsen mukaan into.

– Jos mietitään, onko ratkaisevaa pääoma, osaaminen tai verkostot, nuorten into ja usko omaan tekemiseen usein voittaa ne. Nelikymppisestä, jolla on perhe ja asuntolaina, yrittäjäksi hyppääminen voi tuntua pelottavalta. Toisaalta nuori ei useinkaan tipahda korkealta, vaikka joutuisikin opettelemaan joitakin asioita kantapään kautta, Leppänen pohtii.

Yrittäminen ei ole helppoa, mutta jos on kova usko omaan tekemiseen, niin rohkeasti kokeilemaan vaan.

Mallu Komulainen.

Nuorille myös internetin ja sosiaalisen median käyttö on helppoa ja luontevaa. Niitä tarvitaan Leppäsen mukaan oman osaamisen myynnissä ja markkinoinnissa. Verkon kautta tavoittaa asiakkaita muualtakin kuin omalta kylältä. Leppäsen mielestä asiakkaita pitääkin ehdottomasti lähteä etsimään myös muualta kuin Kainuusta.

Myös Mallu Komulainen aikoo laajentaa asiakaskuntaansa pistämällä pystyyn verkkokaupan fyysisen vaateliikkeen lisäksi. Paikallisten asiakkaiden palvelussa hänestä on tärkeää monipuolisuus.

– Itse teen esimerkiksi vaatteiden myynnin ohella myös niiden korjausta, Komulainen sanoo.

Sekä Komulainen että Leppänen kannustavat yrittäjiksi mieliviä nuoria kokeilemaan. Leppänen sanoo, että työelämässä arvostetaan, jos on kokeillut yrittämistä vaikka vain vuodenkin. Komulainenkin sanoo, että antaa palaa.

– Yrittäminen ei ole helppoa, mutta jos on kova usko omaan tekemiseen ja jaksaa tehdä töitä sen eteen, niin rohkeasti kokeilemaan vaan.