Sorruitko valesalaattiin? – "Kovaa rasvaa, energiaa ja ravintoköyhyyttä"

Salaattipöydän makkara-, kaiser- tai italiansalaatti ovat herkullisia, mutta valitettavan epäterveellisiä vaihtoehtoja. Samoin petolliset suolapalat kannattaa jättää vähemmälle, neuvoo ravitsemusterapeutti.

Kotimaa
Kaiser-salaattia.
Janne Ahjopalo / Yle

Lounaspaikkojen salaattitiskillä on tarjolla usein susia lammasten vaatteissa. Joensuun kaupungin vs. ravitsemusterapeutti Tuula Juvonen on törmännyt niin sanottuihin valesalaatteihin erityisesti huoltoasemilla. Moni salaatti menee einesten puolelle eli tarjolla voi olla esimerkiksi peruna-, kaiser-, makkara- tai italiansalaattia.

– Ne ovat yleensä majoneesipohjaisia eli energiaa on paljon. Veren kolesterolipitoisuutta nostavaa kovaa rasvaa löytyy ja kuitua on vähän. Ravintosisältö on heikko, eli vitamiineja, hivenaineita ja kivennäisaineita voi olla niukasti, luettelee Juvonen.

Suolapommeja ovat muun muassa hillosipuli, oliivi, maustekurkku, etikkaiset punajuuret ja fetajuusto.

Tuula Juvonen

Majoneesipohjaisissa salaateissa energiamäärä pompahtaa helposti 120-200 kilokaloriin 100 grammassa. Ravitsemusterapeutti muistuttelee myös salakavalista suolapitoisista salaattipöytien herkuista. – Suolapommeja ovat muun muassa hillosipuli, oliivi, maustekurkku, etikkaiset punajuuret ja fetajuusto.

Myös salaatteihin erikoistuneessa buffetissa voi mokata, vaikka ajatus "salaatille lähtemisestä" kuulostaakin niin keveältä ja terveelliseltä. Lautaselle tulee helposti kerättyä ensin lihaa, majoneesipastaa ja fetaa ja vasta lopuksi annoksen päälle vain hippusellinen terveellisiä kasviksia.

– Neuvoisin täyttämään lautasen ensin kasviksilla eli esimerkiksi raasteella, tomaateilla ja vihersalaatilla. Viimeiseksi sitten vaikka kalaa ja kanaa. Jos haluaa käyttää kastiketta, suosisin öljypohjaista salaattikastiketta tai öljyä. Makua saa vaikka yrteillä, pippurilla, siemenillä tai rusinoilla, neuvoo terveystieteiden maisteri Tuula Juvonen.