yle.fi-etusivu

TE-toimistoja arvostellaan rankasti – "Minusta se kuuluu tähän työhön"

Vuodenvaihteen lakimuutokset ovat hidastaneet työ- ja elinkeinotoimistojen palvelutahtia. Asiantuntija kertoo, että palvelujen uudistus hämmentää asiakkaita edelleen, mutta ilman uudistusta käsittelyajat olisivat nykyistäkin pidempiä.

Kotimaa
palvelujohtaja Regina Saari, Pirkanmaan TE-toimisto
Jan Hynnä / Yle

Työ- ja elinkeinotoimistoja arvostellaan usein työttömien huonosta tai hitaasta palvelusta. Näin kävi myös Yle Tampereen tiistaina järjestämässä verkkokeskustelussa, jossa asiantuntijat vastasivat työnhakijoiden kysymyksiin.

Tiedontarve on suuri, etenkin palveluista riittää kysyttävää, kertoo palvelujohtaja Regina Saari Pirkanmaan TE-toimistosta.

– Meidän TE-toimistojen uudistus hämmentää. Siihen liittyy myös paljon sellaisia käsityksiä, jotka eivät pidä paikkaansa: Esimerkiksi että käyntiasiointia ei enää ole tai että kaikki pitää hoitaa joko sähköisesti tai puhelimitse. Itseasiassa nämä kaikki kolme kanavaa ovat käytössä joka TE-toimistossa.

Saari ymmärtää välillä rajunkin kritiikin TE-toimistoja kohtaan.

– Me elämme demokraattisessa yhteiskunnassa ja ihmisillä on oikeus mielipiteisiin. Meillä on julkinen palvelu, jota voi arvioida. Minusta se kuuluu tähän työhön.

Saaren mukaan palvelun nopeuteen vaikuttaa haasteellinen työmarkkinatilanne. Yksistään Pirkanmaalla oli joulukuussa 38 529 työtöntä työnhakijaa. Kaikkiaan työnhakijoita on Pirkanmaallla liki 70 000.

– Asiakkaita ja tarpeita on paljon. Käsittelyajat ovat pidentyneet yleisen työmarkkinatilanteen vuoksi. Monet käsittelyajoista ovat lakisääteisiä, esimerkiksi työttömyysturva. Näissä ollaan lakisääteisissä ajoissa Pirkanmaalla. Palkkatukien ynnä muiden kohdalla vuodenvaihteen lakimuutokset ovat hidastaneet prosessia koko maassa.

– Ilman TE-toimistouudistusta ja asiointitapojen muutoksia käsittelyajat olisivat vielä nykyistä pidempiä. Henkilöstövoimavaroja on suunnattu tehtäviin, jossa tehdään viranomaisratkaisuja.

Yle Tampereen nettichatissä selvisi sekin, että Pirkanmaan TE-toimiston puhelinpalvelun vastausprosentti on ollut tässä kuussa yli 80. Löydät kaikki vastaukset ja kommentit täältä.