Pilatesrulla vetreyttää kehoa monipuolisesti – video

Liikunnanharrastajia kannustetaan yhä enemmän venyttelyyn ja kehonhuoltoon. Paavo Nurmi -keskuksessa työskentelevä lääkäri Harri Helajärvi muistuttaa, että lämmitellyt ja venytellyt lihakset vähentävät loukkaantumisriskiä.

terveys
Liikunnanohjaaja Sini Nurmi näyttää, että jalkojen kalvoja voi hoita arullan avulla.
Paavo Nurmi -keskuksessa työskentelvä liikunnanohjaaja Sini Nurmi ja lääkäri Harri Helajärvi ovat iloisia pilatesrullabuumista. He pitävät apuvälinettä hyödyllisenä. Sini esitteli rullan oikeaa käyttöä Yle Turun toimittajalle Minna Rosvallille.

Kehonhuoltoon liittyvät tunnit ovat lisääntyneet viime aikoina liikuntakeskuksissa. Niillä opetetaan muun muassa pari vuotta sitten markkinoille tulleen pilatesrullan käyttöä. Sitä voi käyttää kotioloissakin.

Turun Paavo Nurmi -keskuksessa työskentelevä lääkäri Harri Helajärvi kiittelee pilatesrullan monipuolisuutta ja kannustaa liikunnanharrastajia huoltamaan kehoa rankan treenin ohessa.

– Pilatesrullalla harjoittelu on monipuolista, kuten pallolla harjoittelussakin. Joudutaan käyttämään keskivartaloa, ei pelkästään käsiä tai jalkoja. Hyvää on myös se, että pilatesrullalla voidaan käsitellä lihaksia ja vähentää jännityksiä, pohtii Helajärvi.

Liikunnanohjaaja harjoittelee useita kertoja viikossa rullan avulla

Liikunnanohjaaja Sini Nurmi törmäsi rullaan jo pari vuotta sitten, mutta hankki oman rullansa puoli vuotta sitten. Hän on huomannut, että sillä voi hieroa ja venyttää sellaisia lihaksia, joiden huolto on muuten vaikeaa. Rullaa voi käyttää jopa hierojan korvikkeena. Rullasta saa nopean avun kotona.

Koko kehon voi käydä läpi – niskasta varpaan päihin saakka.

Sini Nurmi

– Rullailen kaksi, kolme kertaa viikossa. Koko kehon voi käydä läpi – niskasta varpaan päihin saakka.

Sini suosittelee käyntiä ohjatulla tunnilla, jotta liikkeet oppii tekemään oikein.

– Ei ihan kylmiltään kannata lähteä kokeilemalla harjoittelemaan. Netissäkin on runsaasti ohjeita, vinkkaa Suvi Nurmi.