Jos kainuulainen auto kuuluisi kirkkoon, se lähtisi ensi kesänä rippikouluun

Vuosittain 20 000 kainuulaisautoa katsastavan A-Katsastuksen tilastot kertovat kainuulaisten autojen keski-iäksi jo 14 vuotta, mikä on pari vuotta enemmän kuin maassa keskimäärin.

liikenne
Katsastusmies tutkii auton pohjaa
Heikki Rönty / Yle

A-katsastus kerää vuosittain vikatilastoa katsastamistaan autoista. Tilastojen karua kertomaa Kainuusta: auton keski-ikä on noussut 13,8 vuodesta 14 vuoteen, hylkäysprosentti vuosikatsastuksessa on noussut 22 prosentista 24,9 prosenttiin.

Verrattuna koko maahan kainuulaiset ajavat keskimäärin pari vuotta vanhemmalla autolla. Sen sijaan ensimmäisellä kerralla hylättyjen autojen osuus Kainuussa ei juuri poikkea valtakunnan keskiarvosta, joka on 24,1 prosenttia.

Kainuussa A-katsastuksen katsastamista autoista löytyi 110 vikaa jokaista sataa katsastettua autoa kohden. Se on himpun verran vähemmän kuin valtakunnallinen keskiarvo 111,1 kappaletta 100 autoa kohden. Vioista vain vakavimmat johtavat hylkäykseen.

Lista katsastuksessa vähiten hylätyistä uusista autoista vuonna 2014
Kuvakaappaus A-katsastuksen nettisivuilta

Katsastuksessa auton iällä ja hylkäysprosentilla on selkeä yhteys, selviää tilastoista (siirryt toiseen palveluun). Kolme vuotta vanhoissa autoissa vikoja on 20 sataa autoa kohden. 16 vuotta vanhoissa autoissa vikoja on jo 180 sataa katsastusta kohden. Toinen tilastoista silmiinpistävä asia on, että samat merkit keikkuvat vuodesta toiseen hylkäyslistojen ylä- ja alapäässä, sanoo Kainuun A-katsastusasemien esimies Teppo Korhonen.

– Tyypillisesti Toyota, Honda ja tämän tyyliset ovat pärjänneet vuodesta toiseen hyvin ja listan toisesta päästä löytyvät Fiat, Renault, Peugeot, tämän tyylisiä merkkejä.

Tuomas Heikkinen katsastamassa autoaan Kajaanissa
Tuomas Heikkisen autosta löytyi katsastuksessa laakerivika.Heikki Rönty / Yle

Hylkäyksiin vaikuttaa auton iän, merkin ja mallin lisäksi myös ilmasto ja käyttäjä. Alusta, seisontajarru ja iskunvaimenninvikoja on sitä enemmän, mitä pohjoisemmas ja idemmäs mennään.

Uusissakin autoissa on eroja vikaantumisessa, kalliimpi ei välttämättä ole parempi.

Teppo Korhonen

– Kyllä siihen voisi kuvitella, että sääolosuhteet, esimerkiksi kovat pakkaset vaikuttavat iskunvaimentimiin ja tämänkaltaisiin osiin heikentävällä tavalla. Uusissakin autoissa on eroja vikaantumisessa, kalliimpi ei välttämättä ole parempi, sanoo Teppo Korhonen A-katsastuksesta.

– Monesti yksinkertaisempi on kestävämpi vaihtoehto, siinä on niitä mahdollisia vikapaikkojakin vähemmän.

Vikaantumiselta ei kokonaan säästä sen enempää auton merkki kuin huolellinen käyttökään. Kajaanilaisen Tuomas Heikkisen 6 vuotta vanhasta autosta paljastui katsastuksessa laakerivika. Mies on tyytyväinen katsastukseen, viasta huolimatta.

– Näkeepähän että on auto kunnossa ja jos tuommoiset laakerihommat menevät oikein huonoon kuntoon, niin nehän jumii. Kaikki nivelet ja tämmöiset välistää kovasti, saattavat jopa irrota, sanoo Heikkinen.