Väitös: Näyttämötaide laajenee mobiiliin

Esimerkiksi oopperaa nähdäkseen ei jatkossa enää tarvitse matkustaa Helsinkiin tai Savonlinnan oopperajuhlille, riittää kun katsojalla on käytössään sopiva mobiilialusta ja ooppera tehdään hybridinäyttämölle. Näin sanoo taiteen maisteri Jaakko Nousiainen, jonka väitöksen taiteellinen osio Omnivore-mobiiliooppera on jo nähtävissä verkossa.

media
Jaakko Nousiainen: Expanding opera into mobile media -kirjan kansi
Expanding opera into mobile media -kirjan kansiSauli Antikainen / Yle
Taiteen maisteri Jaakko Nousiainen
Taiteen maisteria Jaakko Nousiaista haastattelee Hillevi Antikainen. Kuva: Sauli Antikainen / Yle

Oopperataide on kautta historiansa ollut riippuvainen kulloisenkin ajan näyttämöiden esitystekniikasta, joista perinteisintä edustanee teatteriköysistö. Miksipä ooppera ei siis seuraisi tekniikan kehitystä myös digiaikana?

Työnkuva laajentuu digitaalitaitojen hallintaan.

TaM Jaakko Nousiainen oopperaohjaajan tulevaisuudesta.

Digitaalinen ooppera on vasta orastava taidemuoto, mutta jo nykyisin mahdollinen. Oopperoita ja musiikkiteatteria Suomen lisäksi monissa maissa käsikirjoittanut ja ohjannut pellolaissyntyinen Jaakko Nousiainen sanoo, että mobiilioopperan suunnitteleminen ja toteuttaminen vaatii tekijöiltä paljon.

- Työnkuva laajentuu digitaalitaitojen hallintaan. On osattava suunnitella mobiilikäyttöliittyminen ja -applikaatioiden vuorovaikutus ja mobiilialustan lainalaisuudet, Nousiainen sanoo.

Jaakko Nousiaisen vuonna 2012 ohjaama ja libretoima Omnivore on kokeellinen, mobiilipäätelaitteiden kautta jaettavaksi toteutettu ooppera, jonka on säveltänyt Miika Hyytiäinen. Oopperan laulaa yksin mezzosopraano Essi Luttinen, jonka rooliminät, asut ja rekvisiitta vaihtuvat saumattomasti digitekniikan keinoin.

Omnivoren tarina nivoutuu maailman erilaisten ruokakulttuurien ympärille. Se kertoo muun muassa sen, että hyväosaiseksi syntynyt syö elinaikanaan 35 tonnia ruokaa. Ja että maapallolla kuolee lapsi nälkään joka kolmas sekunti.

Ei sido aika ei paikka

Tulevaisuuden oopperan tai minkä tahansa esityksen näyttämö on kaukana nuorisoseurantalon natisevasta korokkeesta, joka sitoo sekä esittäjät että yleisön tiettyyn paikkaan ja aikaan. Mobiiliesitys tapahtuu hybridinäyttämöllä, joka voi todentua missä ja milloin vain ja yhdistää virtuaalisen ulottuvuuden ja reaalimaailman.

Teoksen dramaturgia etenisi esityksen tekijöiden ja yleisön keskinäisen dynamiikan kautta.

Ja koska mobiilius korostaa vapaata liikkumista ja reaaliaikaista viestintää, myös kokijan eli yleisön rooli kasvaa.

- Voisi ajatella, että teoksen dramaturgia etenisi esityksen tekijöiden ja yleisön keskinäisen dynamiikan kautta, Jaakko Nousianen sanoo.

TaM Jaakko Nousiainen on syntynyt Pellossa vuonna 1969 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Pellon lukiosta vuonna 1987. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen laitokselta vuonna 1989 ja toimii vapaana taiteilijana.

Väitöstutkimus "Expanding opera into mobile media" tarkastetaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa torstaina 29. tammikuuta klo 15. Väitöksen taiteellinen osio Omnivore-ooppera on nähtävissä osoitteessa Omnivore (siirryt toiseen palveluun)