Lunta pusketaan koko kalustolla aamusta iltaan: "Tiukilla ollaan"

Teiden auraamisesta vastaava työpäällikkö sanoo, että Oulussa teitä ei tahdota ehtiä auraamaan ennen kuin uutta lunta tulee. Tiet on jaettu kiireellisyyden mukaan kolmeen luokaan. Ensin aurataan kaupunginosien väliset pyörätiet.

Kotimaa
Lumikasa parkkipaikalla Oulun keskustassa
Anna Leppävuori / Yle

Oulun kaupungin teiden auraamisesta vastaavan työpäällikkö Ilmari Kyllösen mukaan lumitöissä huhkitaan pitkää päivää – kuitenkin työaikalait huomioiden.

– Aamulla kolmen neljän aikaan lähdetään liikkeelle ja päätetään työt puoli neljän aikaan iltapäivällä.

Oulun teknisen liikelaitoksen vastuulla olevaa neljää urakka-aluetta puskee 25 auraa, ja muutama aliurakoitsija käy lisäksi mukana lumitöissä. Näillä työt pystytään nipin napin hoitamaan.

– Tiukilla ollaan. Se on siinä ja siinä, että jatkuvan lumen tulon aikaan ehditään alueet aurata ennen kuin pitää lähteä uudelleen kiertämään, Kyllönen kertoo.

Kalustossa ei kuitenkaan ole Ilmari Kyllösen mukaan moitteen sijaa. Aurauksia hoidetaan isoilla ja kohtuullisen uusilla auratraktoreilla.

Aamulla kolmen neljän aikaan lähdetään liikkeelle ja päätetään työt puoli neljän aikaan iltapäivällä.

Ilmari Kyllönen

Pyörätiet ja bussireitit ensimmäisenä

Jokaisella aurauksesta huolehtivalla kuljettajalla on oma vastuualueensa. Ne on kiireellisyyden mukaan luokiteltu ykkösestä kolmoseen.

– Aina lähdetään auraamaan ykkösistä eli kaupunginosien välisistä pyöräteistä. Sitten mennään pääväylät eli linja-autojen käyttämät reitit, selventää Kyllönen.

– Asuntokadut ovat kolmosluokassa, ja ne aurataan viimeisenä. Siitä tulee palautetta, kun sieltä lähdetään pyörän kanssa aamulla liikkeelle, niin aura ei ole vielä ehtinyt puhdistaa katua.

Aura pyörii kaiken keskellä

Ilmari Kyllönen painottaa, että kuskin pitää huomioida turvallisuus. Tiellä on liikkujia aamuyöstäkin. Silmä tarkkana pitää myös olla, ettei aitoja ja postilaatikoita kaadeta.

– Risteysalueella saa olla korkeintaan puoli metriä korkea valli, ja viittä metriä lähempänä suojatietä lumivallia ei saa olla.

Risteysalueille aurauksesta jäävät palteet närästävät usein autoilijoita. Taitava kuski huolehtii, että lumet puhdistetaan hyvin.

– Nyt on hydraulisesti kääntyvät aurat. Niillä pystytään estämään, ettei risteysalueelle jäisi palteita, Kyllönen huomauttaa.

Jos auraaminen on työllistänyt tänä talvena, niin viime talvi kului Kyllösen mukaan liukkaudentorjuntatöissä ja hiekan levittämisessä.