Pakkaset eivät hyydyttäneet – sähköautoilla voi ajaa pohjoisessakin

Pohjois-Pohjanmaalla Iissä on testattu sähköautojen talviominaisuuksia. Kovilla pakkasilla sähköä kuluu selvästi enemmän, mutta autossa ei ole tarvinnut palella.

tekniikka
Sähköauto kytketään latautumaan
Hanna Juopperi / Yle

Kun Oulun pohjoispuolella sijaitseva Iin kunta otti viime vuonna alkukesästä käyttöönsä kaikkiaan viisi täyssähköautoa, moni mietti mielessään, että hyvähän se on kesällä ajella, mutta annas olla kun pakkaskausi alkaa.

Nyt kokemuksia on saatu myös talviominaisuuksista. Kovat pakkaskaudetkaan eivät ole autoja pysäyttäneet, mutta toimintasäde on pakkasella selvästi pienempi.

– Auto itsessään käyttäytyy kuin normaaliauto, vaikka pakkasta olisi 25 astetta. Se lämpiää hyvin, mutta käyttää sähköä enemmän kuin kesäkelillä. Olemme arvioineet, että sähkönkulutuksen lisäys on 30-40 prosenttia. Se on paljon, mutta kun alussa mietittiin, että miten ne kulkevat ja käynnistyvät, niin niiden asioiden kanssa ei ole ollut ongelmia, kertoo toimitusjohtaja Ari Alatossava Iin Micropoliksesta.

Alatossavan mukaan 15 pakkasasteella auton toimintasäde on satakunta kilometriä.

Latauspisteet aiheuttaneet ongelmia

Auto itsessään käyttäytyy kuin normaaliauto, vaikka pakkasta olisi 25 astetta.

Ari Alatossava

Tähän mennessä jokaiselle autolle on kertynyt kilometrejä noin 10 000. Autot ovat toimineet ensimmäiset kuukaudet hyvin, mutta latausasiat ovat aiheuttaneet jonkin verran ongelmia. Latauspisteitä on harvassa ja niiden toimintavarmuus on ollut välillä huono. Ajoja on täytynyt myös suunnitella etukäteen huolella.

– Alussa on ollut pientä opettelua toimintatavan suhteen. Pitää olla ennakoiva, Iilaakson energia-asiantuntija Kari Manninen kertoo kokemuksista.

Käytännössä pidemmille reissuille on pitänyt ennalta varmistaa sähkön saatavuus autoa varten. Tilanne helpottaa pikkuhiljaa, sillä vajaassa puolessa tunnissa akut lataavia pikalatauspisteitä on tulossa kunnan alueelle pari kappaletta ja puolinopeita, parin tunnin latauspisteitä löytyy esimerkiksi kunnantalon edustalta. Joissakin tapauksissa auton voi jättää yön yli lataukseen myös perinteiseen lämpötolppaan.

Seuraavaksi pakettiautoluokkaan

Jos autolla ajetaan vähintään 15 000 kilometriä vuodessa, niin se tulee kannattavaksi.

Ari Alatossava

Kari Manninen kertoo, että myös muualla Suomessa on oltu kiinnostuneita Iin sähköautokokemuksista.

– Kyllä kyselyjä on tullut aikalailla. Etelä-Suomessa muutama kunta on ottanut sähköautoja käyttöönsä.

Iissä tehdyt laskelmat kertovat, että hankinta on vaikuttaa kannattavalta. Valtio myös tukee kuntaa sähköautojen käytössä.

– Jos autolla ajetaan vähintään 15 000 kilometriä vuodessa, niin se tulee kannattavaksi. Kunnan näkökulmasta on halvempaa liisata sähköauto ja antaa se henkilöstön käyttöön kuin maksaa henkilökunnan omien autojen käytöstä, Ari Alatossava sanoo. Kaikkiaan latausverkoston rakentamisineen investoinnin takaisinmaksuajaksi on kunnassa laskettu kaksi ja puoli vuotta.

Iissä sähköautoja aiotaan testata jatkossa myös uudessa kokoluokassa, sillä pian kuntaan tulee käyttöön täyssähköinen pakettiauto.

– Tämä tulee kiinteistöhuollon käyttöön ja ajaminen on pääsääntöisesti lyhyttä ajoa. Siihen se arvioimme mukaan sopii mainiosti, Alatossava toteaa.