AirAsian turman tutkimus etenee: Turmahetkellä ohjasi perämies

Kone oli kunnossa ja miehistö ammattitaitoista, kertoo turmatutkimuksen johtaja. Mustista laatikoista selvinneet tiedot on kerrottu yksityiskohtaisesti siviili-ilmailuliitolle, mutta ei vielä julkisuuteen.

Ulkomaat
Ohjaamokeskustelut tallentanut laite nostettiin merestä.
Ohjaamokeskustelut tallentanut laite nostettiin merestä 13. tammikuuta.Khairul Basyar / EPA

Joulukuussa Jaavanmereen pudonneen matkustajakoneen ohjaimissa oli turmahetkellä koneen perämies, kertovat mustista laatikoista saadut tiedot.

Myös kapteeni oli ohjaamossa, mutta konetta ohjasi sen ranskalainen perämies, kertoi päätutkija Mardjono Siswosuwarno tiedotustilaisuudessa. Ohjaamon äänten tallenteesta kuuluu, miten kapteeni ja perämies kamppailivat saadakseen koneen hallintaansa. Taustalla toistuu koneen automaattinen varoitussignaali.

162 ihmisen hengen vaatineesta onnettomuudesta on Siswosuwarnon mukaan saatu mustien laatikoiden perusteella varsin selvä kuva. Tutkimusraportti on luovutettu kansainväliselle siviili-ilmailuliitolle, mutta julkisuuteen siitä ei toistaiseksi kerrota yksityiskohtia.

Analyysiä alustavassa raportissa ei ole, vaan ainoastaan teknisiä tietoja. Lopullinen analyysi vie ainakin 6–7 kuukautta, Siswosuwarno sanoi.

Liian nopea nousu hidasti vauhtia kohtalokkaasti?

AirAsia-yhtiön Airbus-kone katosi tutkasta huonossa säässä 28. joulukuuta matkallaan Indonesiasta Singaporeen. Koneen hylky löytyi Jaavanmerestä.

Siswosuwarnon mukaan kone oli lähtiessään teknisesti hyvässä kunnossa ja miehistön taidot olivat ajan tasalla. Ennen kohtalokasta nousua kone lensi vakaasti oikeassa korkeudessa, hän kertoi.

Aiemmin julkisuuteen on tullut tietoja, joiden mukaan kone nousi paljon normaalia nopeammin, menetti nopeutta, sakkasi ja joutui syöksykierteeseen. Kapteeni oli pyytänyt nousulupaa myrskysään vuoksi, mutta lupaa ei ollut annettu, koska alueella oli muutakin lentoliikennettä.

Turman kuolonuhreista on löydetty 70. Muiden löytymistä pidetään epätodennäköisenä, koska ruumiit eivät olleetkaan oletetusti matkustamon hylyssä. Niiden arvellaan ajelehtineen merivirtojen mukana muualle tai hautautuneen merenpohjaan. Hylyn nostoyritykset ovat epäonnistuneet, ja niistä suunnitellaan luovuttavan.

Lähteet: Reuters, AFP