Näppärä matkailija marssii turistikohteisiin jonon ohi

Lipunmyyntifirmat myyvät verkon kautta ennakkolippuja turistikohteisiin. Joihinkin nähtävyyksiin voi myös varata henkilökohtaisen sisäänpääsyajan. Netistä ostetun lipun peruutusmahdollisuudet ovat olemattomat.

Kotimaa
Ihmisiä puistossa Eiffel-tornin juurella huhtikuussa 2011.
Ian Langsdon / EPA

Eiffel-torni Pariisissa, Empire State Building New Yorkissa, Madame Tussaudin vahakabinetti Lontoossa... Maailman suosituimpiin nähtävyyksiin tutustuu tuhansia vierailijoita päivässä. Parhaan turistisesongin aikaan jonot sisäänpääsyn ulkopuolella ovat hervottoman pitkiä ja sisäänpyrkijän on varauduttava jopa useiden tuntien odotukseen.

Ilman ennakkovalmistautumista paikalle tupsahtava matkailija voikin pettyä pahasti ja hauskaksi suunniteltu vierailu muuttuu painajaismaiseksi jonotukseksi. Tähän ongelmaan tarjoavat ratkaisua internetissä toimivat kansainväliset lipunmyyntipalvelut.

Verkkokauppaa harjoittavat lipunmyyntifirmat myyvät matkailijalle sähköisen pääsylipun ruuhkaiseen turistinähtävyyteen. Yleensä lippupakettiin sisältyy myös ajanvaraus, jolla kohteeseen voi marssia jonon ohi.

Henkilökohtainen ajanvaraus

Yksi verkossa lippukauppaa tekevistä yrityksistä on ruotsalaisomisteinen Ticmate. Vuonna 2006 perustetulla yrityksellä on toimistoja muun muassa Kööpenhaminassa, Lontoossa ja New Yorkissa. Se välittää pääsylippuja nähtävyyksiin ja tapahtumiin suurimmissa Euroopan kaupungeissa ja New Yorkissa.

Perinteiset matkatoimistot eivät tarjoa aivan vastaavaa palvelua. Matkatoimistoista saa lisäpalveluna pääsylippuja monenlaisiin lomakohteen tapahtumiin ja niitä kyselläänkin Aurinkomatkojen viestinnän koordinaattorin Annina Metsolan mukaan yhä enemmän.

– Me välitämme lippuja paikallisiin konsertteihin ja urheilutapahtumiin kuten vaikkapa jalkapallo-otteluun. Ne ovat hyvin suosittuja.

Netti kulkee mukana kaikkialla

Verkkopalveluiden käyttö matkan suunnittelussa, matkalippujen ostossa ja matkakohteeseen liittyvän tiedon etsimisessä on lisääntynyt viime vuosina huimasti. TNS Gallupin Matkamessuille tekemän tutkimuksen mukaan 76 % matkustamista harrastavista suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan matkan aikana. Vuosi sitten vastaava luku oli 62 %.

– Netin käyttäminen matkojen suunnittelussa ja varauksissa on lisääntynyt, koska vanhemmat ikäryhmät ovat uskaltautuneet nettiin ja omaksuneet sen käyttöä aiempaa enemmän. Tämä on koko netin käyttöä koskeva juttu yleisemminkin, selvittää TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Suosiotaan ovat kasvattaneet muun muassa netin kartta- ja sääpalvelut, reitti- ja matkaoppaat, verkkovarauspalvelut sekä valuuttalaskurit.

Ennakkolipun peruuttaminen on hankalaa

Verkkokaupan yritykset pyrkivät tekemään palvelunsa asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Lipun voi esimerkiksi ostaa käyttämällä pelkkää suomen kieltä.

Ongelmat alkavat silloin, jos asiakkaalle tulee tarve perua ostamansa lippu tai vaihtaa varaamansa sisäänpääsyaika. Useimmiten kansainvälisen lipunmyyntifirman kanssa asioidaan vain englanniksi ja vain sähköpostin välityksellä. Yrityksen puhelinkeskus sijaitsee ulkomailla. Nettisivulta löytyvä ohje peruutustapausten varalle ei lupaa liikoja.

Ticmate, tapahtumapaikka ja paikallinen edustajamme voivat yrittää myydä liput uudelleen muille asiakkaille tai saada lipuistasi maksun takaisin, mutta emme voi luvata mitään.

Moniin nähtävyyksiin voi ostaa lipun myös ilman, että käyttää lipunmyyntifirmaa välikätenä. Esimerkiksi museoiden omalta verkkosivulta on yksityishenkilönkin mahdollisuus ostaa ennakkolippu. Pääsylipun ostoa ennakkoon itseasiassa suositellaan ruuhkaisissa turistikohteissa.

Tosin sitäkin on nähty, että neuvoa ennakkolipun ostosta on noudatettu niin kuuliaisesti, että valmiiksi lippunsa ostaneiden jono ovien edessä on paljon pitempi kuin niiden, jotka maksavat sisäänpääsyn paikan päällä.