Kuntoremontti osa 5: Toimistorotan tammikuu takana

Tammikuu on ohi. Mikä on ensimmäisen kuukauden saldo toimittajamme Soile Suvannon kuntoremontissa?

terveys
Soile Suvanto kuntosalilla
Soile Suvanto

Kuukaudessa on kertynyt valtava määrä askelia. Yli 330 000. Päivää kohti tuo tekee noin 10 700 askelta. Kotikaupunkia on siis tullut tallattua ees taas. Enimmäkseen reitit ovat kulkeneet samoja latuja kotoa töihin ja takaisin sekä mukavissa maisemissa Oulujoen varrella.

Pidemmällekin olisi voinut pötkiä. Kilometreissä matkaa on tullut taivallettua kuukaudessa 207 kilometriä. Yhtä kyytiä jos sen olisi pätkytellyt menemään olisi päässyt Sotkamoon, Kokkolaan, aika lähelle Rovaniemeä tai Kuusamoa. Näillä määrillä olisi askellettu jopa ulkomaille, Ruotsin Kalixiin ihan kevyesti.

Askeleet ovat pääasiassa kävelyä.Enimmäkseen noin puolen tunnin sessioita kerrallaan, mutta myös tunnin lenkkejä on tullut mukavasti.

Uskoisin, että askeleita kertyy puolet aiempaa enemmän.

Ja jopa puolen tunnin hölkkälenkkejä olen saanut aikaiseksi. Nastat kengänpohjissa ovat välttämättömät näillä leveysasteilla, ilman niitä olisin lentänyt pyrstölleni monet kerrat.

Askelmittari motivoi edelleen. Jos terveyden edistämiseen tarvitaan päivittäin 10 000 askelta, haluan sen mielelläni saada aikaan. Työmatkakävelyiden ja arkiaskareiden lisäksi kymppitonnin saavuttaminen ei vaadi mahdottomia - pienen iltalenkin kuitenkin. Uskoisin askeleita kertyvän uudessa elämässä jopa puolet enemmän kuin entisessä elämässä.

Kuntosalilla olen treenannut kuusi kertaa kuussa.Puolustukseksi voin todeta, että saliohjelma tehtiin vasta tammikuun puolivälissä.

Tervetuloa helmikuu. Olen valmiina!

Toki salilla olisi voinut huhkia jo ennen virallista ohjelmaa aivan omatoimisesti. Tässä on varaa siis parantaa. Helmikuun tavoite on saada kaksi salikäyntiä joka viikolle.

Niskajumista kärsivän toimistorotan on tingittävä suunnitellusta raudan määrästä, vaikka 50 kiloa kuulostaisi kuinka upealta. Nyt maastavetoa kokeillaan reilusti vähemmällä, 30 kilolla. On sitä siinäkin vetämistä!

Vaikka kaikenlainen liikkuminen on tuonut hyvää oloa, erityisen ilahtunut olen kehonhuollon määrän kasvusta. Jooga, pilates, lihaskalvovenyttely ja bodybalance ovat erityistä hunajaa keholleni.

Tervetuloa helmikuu. Olen valmiina!

Mukavaa, kun olet seurannut uutta elämääni. Vaihdetaan kuulumisia jatkossakin twitterissä @SoiSuva ja #uusielämä. Kolumneja on luvassa myös helmi-maaliskuussa. Voit esittää kuntoiluun liittyviä kysymyksiä joko twitterissä @YleOulu ja @Soisuva tai lähettää sähköpostia osoitteeseen oulu@yle.fi (siirryt toiseen palveluun). Kestävyysvalmennuksen asiantuntija Hannu Kaikkonen ja Personal trainer Maikki Marjaniemi ovat lupautuneet vastaamaan kysymyksiinne.