Uutinen pahvilaatikossa nukkuvista suomalaisvauvoista nousi BBC:n kaikkien aikojen somehitiksi – jaettu yli miljoona kertaa

Kesäkuussa 2013 julkaistua uutista on luettu kymmenen miljoonaa kertaa, ja viimeksi kuluneen viikon aikana kolme miljoonaa kertaa, BBC kertoo.

Ulkomaat
Vuoden 2011 äitiyspakkauksen laatikko.
Vuoden 2011 äitiyspakkauksen laatikko.Annika Söderblom / Kela

Britannian yleisradioyhtiön BBC:n 1,5 vuoden takainen uutinen suomalaisista äitiyspakkauksista on noussut tiettävästi BBC:n eniten jaetuksi uutiseksi.

Juttua on luettu 20 kuukauden aikana kymmenen miljoonaa kertaa, ja keskiviikkona siitä tuli ilmeisesti 17 vuoden aikana ensimmäinen BBC:n uutinen jota on jaettu yli miljoona kertaa sosiaalisessa mediassa tai sähköpostitse.

Vaikka jutulla on jo ikää, sitä luetaan edelleen. Viikon aikana lukijoita on ollut kolme miljoonaa, BBC kertoo.

Tuoreessa artikkelissaan BBC pohtii jutun suosion syitä. BBC toteaa, ettei äitiyspakkauksissa ole sinänsä mitään uutista – pakkauksia on jaettu yli 75 vuotta, vuodesta 1937 lähtien. Se on kuitenkin uutinen useimmille muualla kuin Suomessa asuville.

Yhtiö toteaa, että avuksi on varmasti ollut jutun otsikko "Why Finnish babies sleep in cardboard boxes", "Miksi suomalaisvauvat nukkuvat pahvilaatikoissa". Se saattaa saada jotkut lukijat ajattelemaan, että on paljastettu kutkuttavan outo tapa. Lukiessaan jutun lukijat saattavat lämmetä tarinan tasa-arvopyrkimykselle. Tällaisen tunteen on osoitettu saavan ihmiset haluamaan jakaa juttuja, BBC toteaa.

Jutulla on ollut kolme suosioaaltoa sen jälkeen, kun se julkaistiin kesäkuussa 2013. BBC arvelee tämän saattavan johtua siitä, että ihmiset, jotka eivät alun perin olleet siitä kiinnostuneita ovat kiinnostuneet myöhemmin, ehkäpä siksi, että vauvajutut ovat tulleet heille merkityksellisemmiksi.

Sosiaalisessa mediassa jakamisen ilmiötä tutkinut apulaisprofessori Alfred Hermida University of British Columbiasta sanoo, että ei pystytä ennustamaan, mistä jutuista tulee hittejä sosiaalisessa mediassa. Tässä tapauksessa hän arvioi jutun vedonneen etenkin lukijoihin, joilla on lapsia, ja 24–34-vuotiaat ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.