Suomi24:n käyttäjien tilit menivät sekaisin – käyttäjät kirjautuivat toistensa tileille

Ongelma johtui sähköpostiuudistuksesta. Käyttäjät, joilla oli melkein sama tunnus ja tismalleen sama salasana pääsivät toisten tileille. Tällaisia käyttäjiä on noin viisikymmentä.

Kotimaa

Joidenkin Suomi24:n sähköpostin käyttäjien tilit menivät sekaisin keskiviikkona. Osa käyttäjistä päätyi sisäänkirjautumisen jälkeen jonkun muun käyttäjän tilille kuin omalleen.

Suomi24:n omistavan Allerin mukaan ongelma korjattin nopeasti. Sähköpostit olivat kokonaan sen takia alhaalla hetken, kertoo asiakastuen johtaja Pirjo Väyrynen.

Noin viidenkymmenen käyttäjän tilit menivät sekaisin. Väyrynen sanoo, että viisi heistä ehti kirjautua sisälle. Hän kertoo, että ongelma koski niitä käyttäjiä, joilla oli melkein sama tunnus ja tismalleen sama salasana. Väyrynen kertoo, että Suomi24:n tilin salasanassa pitää olla tietty määrä kirjaimia ja niistä osan täytyy olla isoja kirjaimia.

– Kyseessähän on erittäin harvinainen tilanne. Salasanat ovat olleet tismalleen samat, hyvin helpot salasanat. Jos se salasana olisi hieman monimutkaisempi, se olisi tietoturvan kannalta tärkeää, Väyrynen sanoo.

Ongelma johtui sähköpostiuudistuksesta. Uudistuksessa otettiin muun muassa käyttöön skandinaaviset kirjaimet kuten ä ja ö. Samalla kuitenkin kävi niin, ettei ohjelma enää tunnistanut omiksi tunnuksikseen pisteellisiä ja pisteettömiä tunnuksia, kuten niitä, jotka ovat muotoa etunimi.sukunimi ja etunimisukunimi.

Käyttäjät, joiden tilejä ongelma koski, ovat Väyrysen mukaan saaneet viestin. Myös Viestintävirastolle on kerrottu ongelmasta. Korjaus 30.1.2015 klo 11.35: Ongelma ei ollut perjantaina vaan jo keskiviikkona.