Viranomaisten Turvakanava -nettipalvelusta hyviä kokemuksia

Turvakanava -nettipalvelu laajeni viime kuussa Jokilaaksoista muuallekin Pohjois-Pohjanmaalle. Palvelusta saa turvallisuustietoa, ja sinne voi jättää ei-kiireellisiä ilmoituksia huolta aiheuttavista ongelmista ja  havainnoista.

Kotimaa
Turvakanava.fi on uusi, kaksisuuntainen viranomaispalvelu.
Yle

Riskienhallintapäällikkö Jari Lepistö Jokilaaksojen Pelastuslaitoksesta lupaa, että osoitteeseenwww.turvakanava.fi (siirryt toiseen palveluun)jätetyt ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja ne ohjataan aina oikeille viranomaisille.

Yksityisyyden piiriin kuuluvia ilmoituksia ei julkisteta palvelussa. Ne käsitellään ja lähetetään edelleen sellaisille viranomaisille, jotka asiaan voivat vaikuttaa.

- Esimerkiksi häiriökäyttäytymiseen, sosiaaliseen tai henkiseen turvallisuuteen liittyvät tai jotakin tarkkaa osoitetta koskevat ilmoitukset jäävät vain viranomaisten tietoon.

Kansalaiset ilmoitelleet monista asioista

Turvakanavaan on jo sadellut ilmoituksia laidasta laitaan. Ilmoittajan ei edes tarvitse tietää, kenelle ilmoituksen jatkokäsittely kuuluu.

Lumenaurauksista, tiehen ilmestyneistä kuopista ja näkyvyyden esteistä tehtyjä ilmoituksia on lähetty edelleen kuntiin tai ely-keskukseen, kertoo Jari Lepistö.

– Tunnistamattomista savu- ja avotulihavainnoista voi olla Turvakanavan karttasivuilla jo valmiiksi tietoa, joten hätäkeskusta ei tarvitse kuormittaa kyselyillä.

Kiireelliset hätäilmoitukset on kuitenkin tehtävä 112:een

Jari Lepistö

Turvakanava ei kuitenkaan korvaa kiireellisiä hätäilmoituksia, niitä varten on edelleen soitettava hätäkeskuksen numeroon 112, Jari lepistö tähdentää.

Kännykkäkuvat tulossa uudeksi palvelumuodoksi

Lähitulevaisuudessa Turvakanavaan voi myös lähettää puhelimesta digikuvia, joiden avulla viranomaisten on helpompi arvioida tarvittavien toimenpiteiden laatua ja ajoitusta. Useilla kansalaisilla on käytössään kameralla varustettu älypuhelin.

– Tavoittelemme helppokäyttöisyyttä. Multimediaviestin kuva on myös helppo välittää eteenpäin oikealle viranomaiselle, Jari Lepistö sanoo.

Monet kansalaiset ovat jo harmitelleet, että uudesta palvelusta pitäisi tiedottaa enemmän. Markkinointikampanjoihin viranomaisilla ei valitettavasti ole panoksia, Jari Lepistö pahoittelee. Hän toivookin, että tietoa levitetään myös omatoimisesti, kansalaiselta toiselle.

Turvakanava on ainutlaatuinen Suomessa, muualta ei toistaiseksi löydy vastaava yhden-luukun-palvelua, jossa kansalaiset voivat saada ja lähettää turvallisuustietoa kaksisuuntaisesti.