Italialaisten designlehtien edustajat tutustuivat perjantaina Iittalan lasitehtaan toimintaan. Lasiteollisuudella on Italiassa vanhat perinteet, mutta ihasteltavaa riitti myös suomalaisessa tehdastuotannossa.
– Täällä työprosessi on erilainen kuin muualla. Täällä yhdistetään taiteellisuus ja tuottavuus, sanoo Vogue Italian ajankohtaisaiheiden päätoimittaja Carlo Ducci.

Vieraat arvostavat suomalaisessa muotoilussa etenkin käytönnöllisyyttä.
– Muoto seuraa käyttötarkoitusta. Se on tärkeää tänä päivänä. Esineet eivät ole pelkästään koristeita, vaan niitä voi myös käyttää, Ducci sanoo.
Irti vanhoista perinteistä
Suomalaisen muotoilun kärkinimet kuten Marimekko ja Artek tiedetään ja tunnetaan melko hyvin ulkomailla. Vaikka tyyli on tunnistettava, se on myös ongelma. Vanha designperinne estää alaa uusiutumasta.
Tunnetun italialaisen designjulkaisun Abitaren toimituspäällikön Mia Pizzin mielestä nuoret suomalaissuunnittelijat menevät liikaa ikonisten tekijöiden jalanjäljissä.
– Suomalaisessa muotoilussa tulevat aina esille Tapio Wirkkala, Alvar Aalto ja muut. Näiden mestareiden jälki näkyy myös uudessa designissa.
Pizzi rohkaisee suomalaismuotoilijoita myös tekemään tiiviimpää yhteistyötä pohjoismaisten kollegoiden kanssa, jotta tuotteet saataisiin paremmin näkyviin maailmalla.
Kopiointi vs. suomalainen laatu
Maailmanlaajuisesti muotoilun suurin haaste on kopiointi. 3D-tulostaminen yleistyy ja laatudesign päätyy kopioituna massatuotteiksi esimerkiksi Kiinassa.

– Monissa uusissa maissa kopioidaan kaikkea. Se on ongelma myös italialaisille yrityksille, sanoo Abitare-lehden Mia Pizzi.
Designlehtien edustajien mielestä suomalaisella muotoilulla ei ole hätää, sillä laatu ratkaisee edelleen.
– Emme seuraa kiinalaisia, sillä heillä määrä ratkaisee. Se trendi on jo mennyt. Kuluttamisessa laatu on tärkeämpää kuin määrä. Siinä mielessä te suomalaiset olette hyvällä linjalla, sanoo Vogue Italian Carlo Ducci.